Antwerpse politie vergelijkt ANPR-systemen op vlak van gepersonaliseerde nummerplaten

 Antwerpse politie vergelijkt ANPR-systemen op vlak van gepersonaliseerde nummerplaten

De lokale politie van Antwerpen voert deze zomer een vergelijkend onderzoek uit naar de werking van de eigen ANPR-camera's (met nummerplaatherkenning) en die van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) in bijzondere situaties, zoals het registreren van gepersonaliseerde nummerplaten. Enkele maanden geleden was gebleken dat ANPR-camera's het moeilijk hebben om sommige gepersonaliseerde nummerplaten automatisch te herkennen, wat tot een zekere graad van straffeloosheid kan leiden bij bijvoorbeeld trajectcontroles.

De Antwerpse lokale politie beschikt naast de camera's van AWV op haar grondgebied ook over eigen ANPR-camera's, die met een andere software werken. Een vergelijkend onderzoek zou kunnen uitwijzen welk systeem er het best in slaagt welk type gepersonaliseerde nummerplaat, maar ook bijvoorbeeld vuile nummerplaten, te herkennen. "Op basis daarvan kunnen we bekijken of er bepaalde bijsturingen mogelijk zijn", geeft woordvoerder Fons Bastiaenssens aan. "De resultaten verwachten we in de tweede helft van september."

AWV liet een van zijn ANPR-camera's een week lang naast een exemplaar van de Antwerpse politie draaien op dezelfde locatie. "Wij zijn op de vraag van de Antwerpse politie ingegaan en hebben onze medewerking verleend voor de proef. We kijken nu uit naar het rapport met de resultaten", zegt Peter Bruyninckx van AWV. "Die zullen we samen met onze Antwerpse partners evalueren om te zien welke conclusies we eruit kunnen trekken. We kunnen daar nu uiteraard nog niet op vooruitlopen."

AWV vindt het volgens Bruyninckx wel belangrijk dat langs alle Vlaamse gewestwegen hetzelfde ANPR-systeem wordt gebruikt. "We willen zo een wildgroei van verschillende systemen vermijden", stelt hij. "Wat de problematiek met sommige gepersonaliseerde nummerplaten betreft, zijn we momenteel zoals aangekondigd nieuwe algoritmes aan het invoeren die betere resultaten moeten geven."

ANTWERPEN 04/08 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u