Antwerps cameranetwerk voor nummerplaatherkenning krijgt definitief vorm in 2016 en 2017
Zaterdag 31 Oktober 2015

De stad Antwerpen bouwt het stedelijke automatisch nummerplaatherkenningsnetwerk ANPR stelselmatig uit en dat zal normaal gezien in de loop van 2016 leiden tot een volledige ring van ANPR-camera's rond de binnenstad - het gebied binnen de Singel en op Linkeroever. Op die manier zal de regelgeving rond de geplande lage-emissiezone gehandhaafd kunnen worden. Maar de camera's zullen ook gebruikt kunnen worden voor politionele doeleinden.
Vanaf 2017 volgt een nieuwe uitbreiding met een ring van camera's aan de stadsrand, langs invalswegen op de grens met de buurgemeenten.
De ANPR-camera's (automatic number plate recognition) worden in cirkels geplaatst om op die manier alle voertuigen te kunnen controleren die het gebied in kwestie in- en uitrijden. Een eerste ring werd dit voorjaar al gerealiseerd rond de Diamantwijk, volgend jaar is dus het stadscentrum aan de beurt en in 2017 het volledige stedelijke grondgebied. Als het stadsbestuur op termijn zou beslissen om de lage-emissiezone van de binnenstad uit te breiden naar de districten, zal dat meteen in de praktijk kunnen worden gebracht.
De lokale politie zal eveneens van het ANPR-netwerk gebruik kunnen maken, om criminaliteit en overlast te voorkomen en bestrijden en om de verkeersveiligheid te verbeteren. "De camera's maken het bijvoorbeeld mogelijk om zowel reactief als in real time dringend op te sporen, geseinde of gestolen voertuigen te herkennen en te onderscheppen of afwijkende gedragspatronen te detecteren", zegt burgemeester Bart De Wever (N-VA). "En ze helpen ook bij het in kaart brengen van rondtrekkende daders of bij specifiek criminaliteitsonderzoek."
Het stadsbestuur benadrukt vrijdag dat de stedelijke dienst die de lage-emissiezone zal beheren, vanzelfsprekend gescheiden werkt van de politiediensten en dus geen toegang zal krijgen tot hun databanken.
ANTWERPEN 30/10 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel

Woensdag 03 Mei 2023
GSM-gebruik achter het stuur: wat riskeer je?𝗡𝗲𝘁 𝗴𝗲𝗲𝗻 𝟮𝟬% 𝘃𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝗕𝗲𝗹𝗴𝗶𝘀𝗰𝗵𝗲 𝗯𝗲𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝗱𝗲𝗿𝘀 𝗯𝗲𝗹𝘁 𝗻𝗼𝗴 𝘀𝘁𝗲𝗲𝗱𝘀 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝗵𝗮𝗻𝗱𝗲𝗻𝘃𝗿𝗶𝗷 𝗮𝗰𝗵𝘁𝗲𝗿 𝗵𝗲𝘁 𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿 𝗲𝗻 𝗺𝗮𝗮𝗿 𝗹𝗶𝗲𝗳𝘀𝘁 𝟮𝟱% 𝗹𝗲𝗲𝘀𝘁 𝗼𝗳 𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝘁 𝗯𝗲𝗿𝗶𝗰𝗵𝘁𝗲𝗻 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗻𝘀 𝗵𝗲𝘁 𝗿𝗶𝗷𝗱𝗲𝗻. Opmerkelijke cijfers wanneer je beseft dat het gebruik van een gsm de oorzaak is van 8% van alle verkeersongevallen. Uitgedrukt in cijfers komt dit neer op 50 doden en 4.500 slachtoffers. Reden genoeg voor de wetgever om de controles hierop gevoelig te versterken. Een omzendbrief van het parket van Oost-Vlaanderen gaat over de nieuwe richtlijnen die de verschillende politiediensten mee hebben gekregen om deze cijfers drastisch te doen dalen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!De Car-Pass is een document dat fraude bij verkoop van tweedehandsvoertuigen tegengaat. Dit standaarddocument kreeg onlangs een update. We bezorgen je hieronder een handig overzicht van de laatste aanpassingen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!Het aantal slachtoffers van internetfraude neemt nog elke dag toe. Oplichters worden dan ook steeds creatiever en professioneler. In dit artikel bespreken we kort de meest voorkomende vormen van internetfraude, enkele tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt en welke juridische stappen ondernomen kunnen worden als het te laat is.
Lees meer