Antwerps cameranetwerk voor nummerplaatherkenning krijgt definitief vorm in 2016 en 2017

  Antwerps cameranetwerk voor nummerplaatherkenning krijgt definitief vorm in 2016 en 2017

De stad Antwerpen bouwt het stedelijke automatisch nummerplaatherkenningsnetwerk ANPR stelselmatig uit en dat zal normaal gezien in de loop van 2016 leiden tot een volledige ring van ANPR-camera's rond de binnenstad - het gebied binnen de Singel en op Linkeroever. Op die manier zal de regelgeving rond de geplande lage-emissiezone gehandhaafd kunnen worden. Maar de camera's zullen ook gebruikt kunnen worden voor politionele doeleinden.

Vanaf 2017 volgt een nieuwe uitbreiding met een ring van camera's aan de stadsrand, langs invalswegen op de grens met de buurgemeenten.

De ANPR-camera's (automatic number plate recognition) worden in cirkels geplaatst om op die manier alle voertuigen te kunnen controleren die het gebied in kwestie in- en uitrijden. Een eerste ring werd dit voorjaar al gerealiseerd rond de Diamantwijk, volgend jaar is dus het stadscentrum aan de beurt en in 2017 het volledige stedelijke grondgebied. Als het stadsbestuur op termijn zou beslissen om de lage-emissiezone van de binnenstad uit te breiden naar de districten, zal dat meteen in de praktijk kunnen worden gebracht.

De lokale politie zal eveneens van het ANPR-netwerk gebruik kunnen maken, om criminaliteit en overlast te voorkomen en bestrijden en om de verkeersveiligheid te verbeteren. "De camera's maken het bijvoorbeeld mogelijk om zowel reactief als in real time dringend op te sporen, geseinde of gestolen voertuigen te herkennen en te onderscheppen of afwijkende gedragspatronen te detecteren", zegt burgemeester Bart De Wever (N-VA). "En ze helpen ook bij het in kaart brengen van rondtrekkende daders of bij specifiek criminaliteitsonderzoek."

Het stadsbestuur benadrukt vrijdag dat de stedelijke dienst die de lage-emissiezone zal beheren, vanzelfsprekend gescheiden werkt van de politiediensten en dus geen toegang zal krijgen tot hun databanken.

ANTWERPEN 30/10 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u