Antwerpen nam tussen 2011 en 2013 grootste hap uit fietsinvesteringsbudget‏

 Antwerpen nam tussen 2011 en 2013 grootste hap uit fietsinvesteringsbudget‏

Er zijn grote provinciale verschillen in de besteding van de middelen van het Vlaams Integraal Fietsinvesteringsprogramma (IFI). Zo werd tussen 2011 en 2013 71 miljoen euro gespendeerd aan fietspaden in Antwerpen.

Dat is meer dan dubbel zoveel als de 29 miljoen euro aan fietsinvesteringen in de provincie Limburg. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Ben Weyts op een schriftelijke vraag van sp.a-parlementslid Joris Vandenbroucke.

Via het Integraal FietsInvesteringsprogramma (IFI) investeert Vlaanderen in de realisatie van fietspaden en de uitbouw van het zogenaamde Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF). Dat BFF is een netwerk van zo'n 12.000 kilometer dat vooral voor verplaatsingen van thuis naar het werk, de school en de winkel gebruikt wordt. In het lopende programma voor de periode 2013-2015 zitten 516 fietsprojecten in Vlaanderen, goed voor een investering van 300 miljoen euro.

Uit cijfers die sp.a-parlementslid Joris Vandenbroucke heeft opgevraagd bij minister Weyts blijkt nu dat er grote provinciale verschillen zijn in de verdeling van de investeringen. Tussen 2011 en 2013 gingen veruit de meeste middelen naar fietsprojecten in Antwerpen (71 miljoen euro).

Nadien volgen West-Vlaanderen (58 miljoen euro) en Oost-Vlaanderen (53 miljoen euro). Voor Vlaams-Brabant (bijna 38,5 miljoen euro) en zeker Limburg (29 miljoen euro) liggen de investeringsbedragen een pak lager. Wat het volgende investeringsprogramma betreft (voor de periode 2015-2017) kan volgens Weyts voorlopig nog geen budget worden meegedeeld.

BRUSSEL 02/03 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u