Amper 9 procent van de jongeren draagt een fietshelm

 Amper 9 procent van de jongeren draagt een fietshelm

Uit een enquête, uitgevoerd door VRT-radiozender MNM en mobiliteitsorganisatie VAB, blijkt dat een kwart van de Vlaamse jongeren vindt dat we in een onveilig fietsland wonen. Slechte fietspaden, een gebrek aan fietspaden en drukke wegen worden als belangrijkste redenen aangehaald. Nochtans bezit slechts 23 procent van de fietsers een fietshelm, waarvan 60 procent hem zelden of nooit draagt.

En net dat werkt de onpopulariteit van de fietshelm in de hand, want 44 procent van de ondervraagden zei de helm nooit op te zetten omdat niemand hem draagt. Ook functionele redenen, zoals het niet gemakkelijk zitten (42 procent) en de last om het ding op te bergen (42 procent), worden als argumenten gegeven. Bovendien vindt 39 procent van de ondervraagden dat de helm het haar in de war brengt. En zo'n 33 procent van de jongeren vindt een helm ronduit belachelijk. Amper 9 procent van de fietsers draagt regelmatig een fietshelm. Slechts 1 op de 3 zou het dragen ervan willen verplichten.

De enquête toont verder aan dat jongeren qua zichtbaarheid op de fiets ook niet zo goed scoren. Bijna de helft (45 procent) van de deelnemers is niet in het bezit van fluokledij. 30 procent zet dan weer niet altijd zijn verlichting aan. En qua veiligheid kan deze ook tellen: 29 procent van de ondervraagden geeft toe al eens dronken op zijn of haar fiets te zitten. MNM gaat daarom met "De Verkeersweken" jongeren 2 weken lang sensibiliseren rond fietsveiligheid.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
close menu 1u