Alphaport volgt Huts deels in mobiliteitsproblematiek, niet over Saeftinghedok

 Alphaport volgt Huts deels in mobiliteitsproblematiek, niet over Saeftinghedok

Volgens Alfaport, de koepel van bedrijven in de Antwerpse haven, zijn er wel degelijk problemen te verwachten op de Linkerscheldeoever door een verwachte toevloed van containers met het toekomstige Saeftinghedok. Wel benadrukt de organisatie dat de ontsluiting nog wordt onderzocht. Ook het nut van het dok wordt niet in twijfel getrokken, zo zegt Alfaport in reactie op Fernand Huts, topman van de logistieke groep Katoen Natie.

Fernand Huts uitte zich woensdag in verschillende kranten als een erg felle tegenstander van het geplande, nog te graven Saeftinghedok. Dat dok is volgens Huts overbodig en zal op de linkeroever en omgeving voor een verkeersinfarct zorgen door een grote toevloed aan containers.

"Ik volg hem in zijn bezorgdheden rond mobiliteit, en er kan zeker een impact zijn", verklaart Alfaport-directeur Stephan Vanfraechem. "Maar dit wordt niet genegeerd maar bestudeerd, en wordt ook bekeken door de politiek. Zo moet er bijvoorbeeld na de goedkeuring door de Vlaamse regering (fase I), nog een project-MER (milieueffectenrapport, red.) worden opgemaakt, waarin mobiliteit net een element is." Vanfraechem ziet wel een noodzaak voor investeringen in ontsluitende maatregelen, zoals aan het wegencomplex in Beveren, in een westelijke ontsluiting en ook met de Oosterweelverbinding.

De voorzitter volgt Huts niet als het gaat over het nut van het Saeftinghedok. "Uit de maatschappelijke kosten-batenanalyse die werd uitgevoerd, kan ik enkel concluderen dat fase I (een dok van voorlopig zo'n 1.200 meter lang, red.) een positief verhaal is. Dit project is een goede zaak", stelt Vanfraechem.

ANTWERPEN 08/07 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Action récursoire d’une assurance après un accident

Donderdag 24 Juni 2021

Action récursoire d’une assurance après un accident

Après un accident où un assuré est reconnu fautif et sous l’influence de l’alcool notamment, l’assurance dispose d’un droit de recours, également appelé action récursoire. Intolaw explique dans cet article ce qu’il faut savoir sur cette action, les notions principales liées au recours, ainsi que les réflexes à avoir dans pareille situation.

Lees meer
 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Maandag 21 Juni 2021

Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Huidig minister van Justitie Vincent van Quickenborne kondigde recent enkele maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen en hardrijders aan te pakken. Meer concreet zullen de correctiemarges die het openbaar ministerie toepast op snelheidsovertredingen worden weggewerkt. Maar wat wil dit nu concreet zeggen? En welke gevolgen heeft dit voor personen die te snel rijden?

Lees meer
 Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Dinsdag 15 Juni 2021

Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Als men Duitsland zegt, zal één van de eerste dingen waaraan je denkt de Duitse Autobahn zijn. Het ontbreken van een snelheidslimiet op bepaalde delen van de Duitse wegen spreekt menig vakantieganger en autoliefhebber aan. Maar laat je zeker niet vangen, ook in Duitsland zijn de gevolgen voor een snelheidsovertreding niet te onderschatten.

Lees meer
close menu