Alle flits- en parkeerboetes onwettig (volgens het Hof van Cassatie) !?

 Alle flits- en parkeerboetes onwettig (volgens het Hof van Cassatie) !?

Schending van de privacy

Het Hof van Cassatie (ons hoogste rechtscollege) heeft in 4 arresten geoordeeld dat de privacyregels worden geschonden wanneer men een verkeersboete geeft op basis van een nummerplaat zonder dat de bestuurder ook effectief geïdentificeerd is.

Deze zaken worden nu opnieuw voorgelegd aan een correctionele rechtbank die vermoedelijk zal oordelen dat de boetes onwettig zijn en dus worden kwijtgescholden.

Geen identificatie van de bestuurder = onwettige vaststelling

Het gevolg is nu dat alle boetes waarbij de bestuurder niet werd geïdentificeerd, kunnen worden aangevochten en een goede kans maken onwettig te worden verklaard. Enkel als de politie aan de eigenaar van het voertuig zélf zijn identiteitsgegevens opvraagt, is de boete wél zeker geldig.

Inmiddels is het wel al duidelijk dat de overheid niet zinnens is om boetes zelf automatisch kwijt te schelden. De politie heeft al laten weten dat ze gewoon blijven flitsen.

Vanuit politieke kant reageerde staatssecretaris De Backer als volgt:

“We hebben in België een uniek systeem. Het lijkt heel logisch dat de politie die databanken mag raadplegen, maar daar is een machtiging voor nodig. Die machtiging zal waarschijnlijk niet zijn aangevraagd. In de huidige regeling had die machtiging aangevraagd moeten worden. De politie en DIV hadden dat moeten doen.”

Wat nu?

Het alsnog aanvragen van een machtiging voor te kunnen flitsen zou maanden kunnen aanslepen. Het mag duidelijk zijn dat de Belgische overheid mogelijks met een zeer groot probleem zit.

Indien u meer wenst te weten of u uw boete kan betwisten kan u contact opnemen met ons kantoor.

Wij volgen de evolutie van de rechtspraak en de wetgeving nav deze arresten in ieder geval verder stipt op.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u