Al dertigtal Vlaamse steden en gemeenten hebben fietsstraten

 Al dertigtal Vlaamse steden en gemeenten hebben fietsstraten

Al een dertigtal Vlaamse steden en gemeenten voerden het concept van fietsstraten in, plaatsen waar bestuurders van motorrijtigen fietsers niet mogen inhalen. Al verdubbelde het aantal lokale besturen dat op de kar sprong op één jaar tijd, toch blijft de groei traag.

In de zomer van 2011 voerde Gent in een deel van de Visserij de eerste fietsstraat van het land in. Bovenop het inhaalverbod voor gemotoriseerd verkeer, mogen fietsers ook de volledige breedte van de rijbaan (eenrichtingsverkeer) of de helft van de rijbaan langs de rechterzijde (tweerichtingsverkeer) gebruiken. Het begin en einde van een fietsstraat wordt met een blauw aanwijzingsbord (F111 en F113) aangekondigd en ook met een logo op het wegdek, vaak wordt het asfalt van fietsstraten rood geverfd .

Fietsstraten bestaan ondertussen in en dertigtal Vlaamse steden en gemeenten. Net omdat de beslissingskracht bij lokale besturen ligt, is het succesvol, zegt Fietsberaad Vlaanderen woensdag.

Fietsberaad, het kenniscentrum voor de ontwikkeling, verspreiding en uitwisseling van praktijkgerichte kennis voor het fietsbeleid, gaf dit jaar een workshop en publicatie uit over fietsstraten. "Hiermee wil Fietsberaad een beter zicht krijgen op de kennis en ervaringen rond de toepassing van fietsstraten. Voorts hopen we andere steden en gemeenten te helpen bij het maken van keuzes rond de aanleg en inrichting van een fietsstraat", klinkt het.

GENT 09/12 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u