Al 329.000 bakjes voor kilometerheffing geleverd aan vrachtwageneigenaars

 Al 329.000 bakjes voor kilometerheffing geleverd aan vrachtwageneigenaars

Op datum van 23 maart zijn 329.000 on board units (OBU's) geleverd aan vrachtwageneigenaars en zijn er in totaal zowat 354.000 besteld. Dat is vrijdag vernomen bij Viapass, de overheidsinstantie die de kilometerheffing coördineert en controleert. OBU's zijn de bakjes die vrachtwagen van meer dan 3,5 ton vanaf 1 april ingeschakeld aan boord moet hebben om de verreden tolkilometers in de drie gewesten te kunnen factureren.

Wie vanaf 1 april de baan opgaat met een vrachtwagen van meer dan 3,5 ton zonder een functionerende OBU, kan bij controle een boete van 1.000 euro krijgen. "Belangrijk daarbij is dat de OBU te allen tijde ingeschakeld moet zijn. Wie een toestel aan boord heeft maar het niet aan heeft staan, riskeert de boete eveneens", aldus Edward Claessens, woordvoerder van Viapass.

Wie nu nog een bakje moet bestellen, riskeert volgens Claessens te laat te zijn. Van boeking tot levering moeten twee tot vijf werkdagen gerekend worden, al kan dit soms oplopen afhankelijk van de gekozen betaalwijze.

Ondernemersorganisatie Unizo vraagt een inloopperiode en blijft aandringen op een investeringssubsidie, die ondernemers met oudere en milieu-onvriendelijke vrachtwagens helpt hun vrachtwagenpark te vernieuwen. "Een onmiddellijke 'heksenjacht' door de belastingdiensten, op vrachtwagens die volgende week niet orde zijn, kan niet de bedoeling zijn", aldus Unizo-mobiliteitsexpert Gilles Vandorpe.

Ook zelfstandigenorganisatie NSZ dringt aan op een gedoogbeleid "zolang toestellen die de kilometerheffing berekenen niet fatsoenlijk werken". "Het is klaar en duidelijk dat technisch niet alles operationeel is voor de invoering van de kilometertaks", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Daarom vragen wij een gedoogbeleid zolang alles niet naar behoren werkt. Het kan niet dat transporteurs en andere beroepsgroepen die met vrachtwagens rondrijden het slachtoffer worden van technische perikelen."

Nog volgens NSZ zouden 80.000 defecte OBU's geleverd zijn, waarvan er ondertussen 60.000 vervangen zijn. "Maar feit is dat zowat 20.000 voertuigen nog steeds uitgerust zijn met een defecte OBU."

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u