Al 329.000 bakjes voor kilometerheffing geleverd aan vrachtwageneigenaars

 Al 329.000 bakjes voor kilometerheffing geleverd aan vrachtwageneigenaars

Op datum van 23 maart zijn 329.000 on board units (OBU's) geleverd aan vrachtwageneigenaars en zijn er in totaal zowat 354.000 besteld. Dat is vrijdag vernomen bij Viapass, de overheidsinstantie die de kilometerheffing coördineert en controleert. OBU's zijn de bakjes die vrachtwagen van meer dan 3,5 ton vanaf 1 april ingeschakeld aan boord moet hebben om de verreden tolkilometers in de drie gewesten te kunnen factureren.

Wie vanaf 1 april de baan opgaat met een vrachtwagen van meer dan 3,5 ton zonder een functionerende OBU, kan bij controle een boete van 1.000 euro krijgen. "Belangrijk daarbij is dat de OBU te allen tijde ingeschakeld moet zijn. Wie een toestel aan boord heeft maar het niet aan heeft staan, riskeert de boete eveneens", aldus Edward Claessens, woordvoerder van Viapass.

Wie nu nog een bakje moet bestellen, riskeert volgens Claessens te laat te zijn. Van boeking tot levering moeten twee tot vijf werkdagen gerekend worden, al kan dit soms oplopen afhankelijk van de gekozen betaalwijze.

Ondernemersorganisatie Unizo vraagt een inloopperiode en blijft aandringen op een investeringssubsidie, die ondernemers met oudere en milieu-onvriendelijke vrachtwagens helpt hun vrachtwagenpark te vernieuwen. "Een onmiddellijke 'heksenjacht' door de belastingdiensten, op vrachtwagens die volgende week niet orde zijn, kan niet de bedoeling zijn", aldus Unizo-mobiliteitsexpert Gilles Vandorpe.

Ook zelfstandigenorganisatie NSZ dringt aan op een gedoogbeleid "zolang toestellen die de kilometerheffing berekenen niet fatsoenlijk werken". "Het is klaar en duidelijk dat technisch niet alles operationeel is voor de invoering van de kilometertaks", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Daarom vragen wij een gedoogbeleid zolang alles niet naar behoren werkt. Het kan niet dat transporteurs en andere beroepsgroepen die met vrachtwagens rondrijden het slachtoffer worden van technische perikelen."

Nog volgens NSZ zouden 80.000 defecte OBU's geleverd zijn, waarvan er ondertussen 60.000 vervangen zijn. "Maar feit is dat zowat 20.000 voertuigen nog steeds uitgerust zijn met een defecte OBU."

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Wat is het doel van de objectiviteitsclausule in een verzekeringscontract?

Donderdag 16 Juni 2022

Wat is het doel van de objectiviteitsclausule in een verzekeringscontract?

De objectiviteitsclausule is een clausule die wettelijk aanwezig moet zijn in alle rechtsbijstandverzekeringspolissen. Maar wat is het doel ervan, wanneer kan er een beroep op worden gedaan en wat met de mogelijke kosten bij de toepassing ervan? De advocaten van Intolaw vatten in dit artikel samen wat u moet weten over de objectiviteitsclausule in België

Lees meer
 Rijden tijdens een rijverbod

Woensdag 18 Mei 2022

Rijden tijdens een rijverbod

Kreeg je een rijverbod, maar werd je toch betrapt op het rijden door de politie? Lees hier wat de mogelijke sancties zijn en of je een eventuele verzwaring van straf riskeert.

Lees meer
 Stilstaan op een overweg

Dinsdag 17 Mei 2022

Stilstaan op een overweg

Heb je weleens de verkeerde inschatting gemaakt, door toch nog de overweg over te steken wanneer het verkeer belemmerd was, waardoor je uiteindelijk stil kwam te staan op een overweg? Dit is strafbaar en kan daarnaast ernstige gevolgen met zich meebrengen.

Lees meer
close menu 1u