Al 329.000 bakjes voor kilometerheffing geleverd aan vrachtwageneigenaars

 Al 329.000 bakjes voor kilometerheffing geleverd aan vrachtwageneigenaars

Op datum van 23 maart zijn 329.000 on board units (OBU's) geleverd aan vrachtwageneigenaars en zijn er in totaal zowat 354.000 besteld. Dat is vrijdag vernomen bij Viapass, de overheidsinstantie die de kilometerheffing coördineert en controleert. OBU's zijn de bakjes die vrachtwagen van meer dan 3,5 ton vanaf 1 april ingeschakeld aan boord moet hebben om de verreden tolkilometers in de drie gewesten te kunnen factureren.

Wie vanaf 1 april de baan opgaat met een vrachtwagen van meer dan 3,5 ton zonder een functionerende OBU, kan bij controle een boete van 1.000 euro krijgen. "Belangrijk daarbij is dat de OBU te allen tijde ingeschakeld moet zijn. Wie een toestel aan boord heeft maar het niet aan heeft staan, riskeert de boete eveneens", aldus Edward Claessens, woordvoerder van Viapass.

Wie nu nog een bakje moet bestellen, riskeert volgens Claessens te laat te zijn. Van boeking tot levering moeten twee tot vijf werkdagen gerekend worden, al kan dit soms oplopen afhankelijk van de gekozen betaalwijze.

Ondernemersorganisatie Unizo vraagt een inloopperiode en blijft aandringen op een investeringssubsidie, die ondernemers met oudere en milieu-onvriendelijke vrachtwagens helpt hun vrachtwagenpark te vernieuwen. "Een onmiddellijke 'heksenjacht' door de belastingdiensten, op vrachtwagens die volgende week niet orde zijn, kan niet de bedoeling zijn", aldus Unizo-mobiliteitsexpert Gilles Vandorpe.

Ook zelfstandigenorganisatie NSZ dringt aan op een gedoogbeleid "zolang toestellen die de kilometerheffing berekenen niet fatsoenlijk werken". "Het is klaar en duidelijk dat technisch niet alles operationeel is voor de invoering van de kilometertaks", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Daarom vragen wij een gedoogbeleid zolang alles niet naar behoren werkt. Het kan niet dat transporteurs en andere beroepsgroepen die met vrachtwagens rondrijden het slachtoffer worden van technische perikelen."

Nog volgens NSZ zouden 80.000 defecte OBU's geleverd zijn, waarvan er ondertussen 60.000 vervangen zijn. "Maar feit is dat zowat 20.000 voertuigen nog steeds uitgerust zijn met een defecte OBU."

Bron: Belga


Actueel

 Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.

Lees meer
 EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

Donderdag 26 Juni 2025

EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

In een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.

Lees meer
 Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

Maandag 23 Juni 2025

Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

De Stad Brussel verhoogt op 1 juli 2025 haar parkeertarieven. Wat verandert er precies? Een overzicht van de nieuwe prijzen, de reacties van handelaars en wat het betekent voor bewoners en bezoekers.

Lees meer
close menu 1u