Agentschap Natuur en Bos wil het Hallerbos permanent verkeersvrij maken

 Agentschap Natuur en Bos wil het Hallerbos permanent verkeersvrij maken

Het Agentschap Natuur en Bos (ANB) gaat het 535 hectare grote Hallerbos, het grootste bos tussen de Zenne en het Zoniënwoud, volledig verkeersvrij maken. Momenteel is het bos enkel op zon- en feestdagen afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. De andere dagen zijn de Vlasmarktdreef, de Eikendreef en de Lorkendreef toegankelijk voor auto's, bromfietsen en dergelijke. Deze wegen worden vooral tijdens de ochtend- en avondspits gebruikt door sluipverkeer.

Het gemotoriseerd verkeer doet volgens het ANB niet alleen afbreuk aan de waarde van het bos, maar doodt jaarlijks ook talrijke dieren bij aanrijdingen. Zo stierven er in 2014 drie reeën, verschillende vuursalamanders, padden, kikkers, hazelwormen, uilen, haviken, konijnen en kleine klaagdieren. Dit verkeer brengt ook gevaarlijke situaties mee voor de bezoekers aan het bos, die vooral in deze tijd van het jaar in groten getale de jaarlijkse hyacintenpracht komen bewonderen. Het autovrij maken zal ook de lawaaioverlast verminderen net zoals de uitlaatgassen, sluikstorten en de lichthinder als het donker is.

In een eerste fase worden vanaf 1 juli 2015 de Vlasmarktdreef en Eikendreef afgesloten tussen het kruispunt Achtdreven en het kruispunt met de Hallerbosstraat. De exacte timing voor de volledige afsluiting - hiervoor moet ook nog de Lorkendreef worden afgesloten - is nog niet gekend. Hiertoe moet er eerst nog een aangepaste parking worden aangelegd langs het Kapittel. Voor deze omgeving wordt op dit ogenblik een Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan opgemaakt. De volledige afsluiting zal wellicht in de loop van 2016 een feit zijn.

HALLE 29/04 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u