Adviesraden niet mals voor hervorming verkeersfiscaliteit - sp.a niet verbaasd
Zaterdag 31 Oktober 2015
De sp.a is niet verbaasd over de kritiek van enkele adviesraden over de hervorming van de Vlaamse verkeersfiscaliteit. "Een platte belastingverhoging met een groen sausje over", oordeelt Joris Vandenbroucke, fractieleider van de sp.a in het Vlaams parlement.
Zowel de Milieu- en Natuurraad als de Mobiliteitsraad van Vlaanderen hebben kritiek op de hervorming van de verkeersfiscaliteit.
"De bijzonder kritische adviezen over de hervorming van de autofiscaliteit verbazen me niet", zegt Vlaams sp.a-fractieleider Joris Vandenbroucke in een reactie. "Het knoei- en haastwerk van Annemie Turtelboom moet namelijk op de eerste plaats extra geld in het laadje te brengen, met name 45 miljoen euro in 2016 zoals ze in haar begroting ingeschreven heeft. Dit is een platte belastingverhoging met een groen sausje over".
Sp.a bepleit een vergroening van de autofiscaliteit en vraagt dat de Vlaamse regering op basis van deze adviezen en die van de Inspectie van Financiën de nodige aanpassingen doorvoert: een betere afstemming van de verkeersbelastingen op de BIV en het schrappen van de volledige vrijstelling van voertuigen op fossiele brandstoffen, en dit in een budgetneutraal kader.
BRUSSEL 31/10 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer