Aantal voetgangers slachtoffer van verkeersongeval daalt niet
Maandag 04 April 2016
Uit cijfers van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) blijkt dat er elk jaar meer dan 200 voetgangers overlijden of zwaargewond raken bij ongevallen aan een oversteekplaats. De cijfers voor 2015 zijn nog niet beschikbaar, maar het BIVV stelt vast dat het aantal ongevallen op oversteekplaatsen voor voetgangers de laatste 10 jaar niet afgenomen is. Sinds 1 april 1996 is artikel 40.4.2. van de wegcode van kracht. Bestuurders zijn verplicht om voorrang te verlenen aan voetgangers die aan een onbeschermde oversteekplaats de weg oversteken of op het punt staan om dat te doen. Het BIVV constateert dat 20 jaar later voetgangers nog altijd vaak betrokken zijn in verkeersongevallen.
In 2014 werden in ons land 4.908 voetgangers slachtoffer van een verkeersongeval: 106 stierven en 527 raakten zwaargewond. De cijfers evolueerden niet sterk. In 2005 telde het BIVV 4.771 slachtoffers (108 doden en 729 zwaargewonden). Sindsdien bleven de cijfers vrij stabiel. Enkel 2013 deed beter met 'slechts' 4.394 slachtoffers (99 doden en 563 zwaargewonden). Ongeveer 15 procent van de voetgangers die een ongeval had, raakte zwaargewond. Voetgangers zijn dan ook een kwetsbare categorie weggebruikers. Het BIVV onderscheidt 2 risicogroepen: enerzijds de kinderen en jongeren tot 19 jaar, goed voor bijna 20 procent van alle overleden of zwaargewonde voetgangers, en anderzijds de 60-plussers, met 37 procent van alle overleden en zwaargewonde voetgangers, en bijna 1 gedode voetganger op 2.
Een andere onrustwekkende vaststelling is dat nagenoeg één op de 3 ongevallen met voetgangers gebeurt op oversteekplaatsen met verkeerslichten, terwijl die net bedoeld zijn om hen te beschermen. "Deze ongevallen worden vaak veroorzaakt door onvoorzichtigheid van beide kanten. Enerzijds lopen sommige voetgangers gewoon de oversteekplaats op zonder oog te hebben voor naderende weggebruikers, anderzijds 'vergeten' sommige automobilisten te vertragen als ze een oversteekplaats naderen en weigeren ze om voorrang te verlenen aan voetgangers die oversteken of op het punt staan om dat te doen.", aldus het BIVV.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer