Aantal voetgangers slachtoffer van verkeersongeval daalt niet

 Aantal voetgangers slachtoffer van verkeersongeval daalt niet

Uit cijfers van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) blijkt dat er elk jaar meer dan 200 voetgangers overlijden of zwaargewond raken bij ongevallen aan een oversteekplaats. De cijfers voor 2015 zijn nog niet beschikbaar, maar het BIVV stelt vast dat het aantal ongevallen op oversteekplaatsen voor voetgangers de laatste 10 jaar niet afgenomen is. Sinds 1 april 1996 is artikel 40.4.2. van de wegcode van kracht. Bestuurders zijn verplicht om voorrang te verlenen aan voetgangers die aan een onbeschermde oversteekplaats de weg oversteken of op het punt staan om dat te doen. Het BIVV constateert dat 20 jaar later voetgangers nog altijd vaak betrokken zijn in verkeersongevallen.

In 2014 werden in ons land 4.908 voetgangers slachtoffer van een verkeersongeval: 106 stierven en 527 raakten zwaargewond. De cijfers evolueerden niet sterk. In 2005 telde het BIVV 4.771 slachtoffers (108 doden en 729 zwaargewonden). Sindsdien bleven de cijfers vrij stabiel. Enkel 2013 deed beter met 'slechts' 4.394 slachtoffers (99 doden en 563 zwaargewonden). Ongeveer 15 procent van de voetgangers die een ongeval had, raakte zwaargewond. Voetgangers zijn dan ook een kwetsbare categorie weggebruikers. Het BIVV onderscheidt 2 risicogroepen: enerzijds de kinderen en jongeren tot 19 jaar, goed voor bijna 20 procent van alle overleden of zwaargewonde voetgangers, en anderzijds de 60-plussers, met 37 procent van alle overleden en zwaargewonde voetgangers, en bijna 1 gedode voetganger op 2.

Een andere onrustwekkende vaststelling is dat nagenoeg één op de 3 ongevallen met voetgangers gebeurt op oversteekplaatsen met verkeerslichten, terwijl die net bedoeld zijn om hen te beschermen. "Deze ongevallen worden vaak veroorzaakt door onvoorzichtigheid van beide kanten. Enerzijds lopen sommige voetgangers gewoon de oversteekplaats op zonder oog te hebben voor naderende weggebruikers, anderzijds 'vergeten' sommige automobilisten te vertragen als ze een oversteekplaats naderen en weigeren ze om voorrang te verlenen aan voetgangers die oversteken of op het punt staan om dat te doen.", aldus het BIVV.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!

Woensdag 08 Maart 2023

Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!

De Car-Pass is een document dat fraude bij verkoop van tweedehandsvoertuigen tegengaat. Dit standaarddocument kreeg onlangs een update. We bezorgen je hieronder een handig overzicht van de laatste aanpassingen.

Lees meer
 Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!

Woensdag 08 Maart 2023

Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!

Het aantal slachtoffers van internetfraude neemt nog elke dag toe. Oplichters worden dan ook steeds creatiever en professioneler. In dit artikel bespreken we kort de meest voorkomende vormen van internetfraude, enkele tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt en welke juridische stappen ondernomen kunnen worden als het te laat is.

Lees meer
 Een rijverbod ondergaan; mag ik nog een elektrische step besturen?

Maandag 13 Februari 2023

Een rijverbod ondergaan; mag ik nog een elektrische step besturen?

De elektronische step is al volledig ingeburgerd in het straatbeeld en als transportmiddel. Toch is het tot op vandaag niet duidelijk of elektrische fietsen/steps al dan niet toegelaten zijn wanneer je een rijverbod moet ondergaan. Een rijverbod betekent zoveel als een verbod om een motorvoertuig te besturen. Volgens de Wegcode wordt een motorvoertuig omschreven als “elk voertuig uitgerust met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden”. Een elektrische step of fiets, waarbij de motor ondersteunend werkt, valt daar niet geheel onder.

Lees meer
close menu 1u