Aantal te laat voorgereden voertuigen bij autokeuring daalt voor eerst in vijf jaar

 Aantal te laat voorgereden voertuigen bij autokeuring daalt voor eerst in vijf jaar

In 2014 werden bij de autokeuringscentra in België 806.665 voertuigen laattijdig voorgereden voor een volledige keuring. Het gaat om een daling met 2,3 procent ten opzichte van 2013 (825.450 voertuigen) en de eerste echte daling sinds 2010, maar het cijfer blijft "onrustwekkend" hoog. Dat blijkt woensdag uit het jaarverslag van GOCA, de groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs. Het Brussels gewest scoort het slechtst, met ruim een op de vier wagens die te laat aangeboden worden voor keuring. Van de te laat voorgereden voertuigen, was meer dan 60 procent minder dan één maand te laat en ongeveer 8,5 procent meer dan zes maanden te laat.

In België werd vorig jaar 16,82 procent van de voertuigen te laat voorgereden voor de keuring. In het Vlaams gewest ging het om 15,02 procent, in het Waals gewest om 18,44 procent en in het Brussels gewest om 25,65 procent.

Het onrustwekkend fenomeen houdt volgens GOCA "een reëel risico in voor de verkeersveiligheid". "Bij gerichte politieacties wordt vastgesteld dat een belangrijk deel van deze voertuigen zware technische gebreken vertonen", klinkt het.

Sinds 1 januari 2010 is een getrapt systeem van toeslag in voege, dat rekening houdt met de tijdspanne voorafgaand aan het laattijdig voorrijden. Wanneer een voertuig na de geldigheidsperiode voorgereden wordt, wordt een bijkomende toeslag aangerekend die tot 27,30 euro kan oplopen. Daarenboven kan tijdens een politiecontrole een proces-verbaal opgesteld worden dat aanleiding geeft tot een boete. Vorts kan de verzekeraar de ongevalkosten, of de schadevergoeding aan derden, verhalen op de eigenaar van het voertuig zonder geldig keuringsbewijs.

BRUSSEL 27/05 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u