Aantal onverzekerde voertuigen bij autokeuring met 40 procent gedaald in jaar tijd
Vrijdag 29 Mei 2015
Het aantal onverzekerde voertuigen dat bij de autokeuring aangeboden wordt, is sinds de invoering van de controle van het verzekeringsbewijs op 1 november 2013 met 40 procent gedaald. "De eerste resultaten zijn positief", klinkt het woensdag in het jaarverslag van GOCA, de groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs. In november 2013 hadden 8.345 op de 241.025 voorgereden voertuigen geen geldig verzekeringsbewijs aan boord. Een jaar later, in november 2014, waren dat er 5.005 op de 240.524, of een daling met 40 procent. Het gaat nog om 2,08 procent van de voorgereden voertuigen.
De daling was het sterkst in het Brussels gewest. Het aantal onverzekerde voertuigen dat voorgereden wordt bij de Brusselse autokeuring is met 43 procent gedaald (1.083 in november 2013 en 614 in november 2014). In het Vlaamse gewest is een belangrijke daling van 40 procent geboekt wanneer dezelfde maanden vergeleken worden (5.027 in november 2013 en 3.009 in november 2014). In het Waals gewest heeft ook een aanzienlijke daling van 38 procent plaatsgevonden (2.235 in november 2013 en 1.382 in november 2014).
Wie geen geldig verzekeringsbewijs kan voorleggen, krijgt hiervoor geen afkeuring van zijn voertuigen, maar een vermelding op het keuringsbewijs. Een lijst met voertuigen die niet in orde zijn, wordt op regelmatige basis overgemaakt aan de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en aan het Belgisch Gemeenschappelijk Motorwaarborgfonds, zodat zij de nodige opvolging kunnen verzekeren.
BRUSSEL 27/05 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer