Aantal letselongevallen op Brusselse ring omhoog in 2012-2013
Dinsdag 05 Mei 2015
Terwijl het aantal letselongevallen op de Brusselse ring in de periode 2009-2011 vrij stabiel bleef schommelen rond 290, nam dit aantal in 2012 en 2013 toe, toen respectievelijk 386 en 339 ongevallen met een lichamelijk letsel gebeurden. Dat blijkt uit cijfers van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant op een schriftelijke vraag van Karin Temmerman (sp.a).
In de periode 2009-2013 vielen bij deze ongevallen in totaal 30 doden en 2.250 gewonden. Net zoals het aantal letselongevallen lag ook het aantal doden in 2012 en 2013 (telkens 9) en gewonden (528 in 2012 en 505 in 2013) telkens hoger dan de vorige jaren. De verklaring ligt volgens Galant in het verkeersvolume en de filevorming, en dit in combinatie met onaangepast rijgedrag in een ingewikkelde verkeersomgeving. Wat dit laatste betreft verwijst de minister naar het in elkaar lopen van doorgaand en plaatselijk verkeer, van zwaar vervoer en personenwagens en de vele weefbewegingen op de Brusselse ring.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer