6 op de 10 werknemers gaan met eigen wagen naar het werk
Maandag 18 Januari 2016
Uit een onderzoek van HR dienstverlener Securex bij zowat 1.750 werknemers blijkt dat ruim 7 op de 10 Belgische loontrekkende werknemers zich met een wagen naar het werk verplaatsen: 6 op de 10 werknemers gebruiken hun eigen wagen en slechts 11 procent doet dit met een bedrijfswagen. Liefst 70 procent van de Waalse werknemers gebruikt hun privé-wagen om op het werk te geraken. In Vlaanderen is dat 61 procent en in Brussel 25 procent. Net als automobielfederatie Febiac waarschuwt Securex dat bedrijfswagens aanpakken dus niet de oplossing is voor het fileprobleem.
Ongeveer 15 procent van de werknemers gaat te voet of met de fiets naar het werk, 14 procent neemt het openbaar vervoer. "Het is logisch dat onze wegen dichtslibben.", aldus Hermina Van Coillie van Securex. "Als al deze mensen op hetzelfde uur op hun kantoor moeten zijn en ongeveer op hetzelfde uur weer stoppen, is dit onvermijdelijk. Deze verkeerssituatie kunnen we verbeteren door bijvoorbeeld snel werk te maken van een wettelijk kader voor glijdende uren." Volgens Securex biedt ook het promoten van thuiswerk soelaas voor het toenemende aantal files.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer