1 op 6 politiezones flitst toleranter dan wettelijk verplicht
Donderdag 19 Maart 2015
Eén op de zes Vlaamse politiezones geeft snelheidsduivels méér ademruimte dan ze wettelijk moeten. Tot 11 km/u, zo blijkt uit een onderzoek van Het Laatste Nieuws. Bedoeling is de werklast van de politiezones en het parket te verminderen.
Omdat de resultaten van meettoestellen niet altijd nauwkeurig zijn, heeft het College van Procureurs-generaal een wettelijk verplichte correctie ingevoerd. Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de Vlaamse politiezones deze marge strikt toepast. Minstens 1 op 6 zones wordt echter door de lokale veiligheidsraad verplicht om een "tolerantiemarge" in te stellen, zoals onder meer in enkele zones in de West-Vlaamse zone Polder, het Oost-Vlaamse Meetjesland en de Antwerpse Kempen.
Parketten en politiezones geven officieel geen commentaar, maar volgens experts liggen veelal werklast en een tekort aan manschappen aan de basis. Mobiliteitsorganisatie Touring reageert verontwaardigd: "Je moet in de eerste plaats controleren op plekken en tijdstippen die ertoe doen."
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer