1 op 5 voetgangers negeert rood licht
Donderdag 19 Maart 2015
Meer dan één voetganger op de vijf steekt over wanneer het verkeerslicht rood is. Dat blijkt uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) in 9 centrumsteden. En ook al daalde het aantal verkeersslachtoffers, het aandeel van voetgangers in de slachtofferstatistieken blijft stijgen, zegt het BIVV. Tussen 2008 en 2014 nam het aantal voetgangers onder de verkeersdoden toe van 10,5 tot 13 procent.
Het BIVV onderzocht de materie en kwam tot de conclusie dat meer dan 1 op 5 (20,85 procent) voetgangers oversteekt als het verkeerslicht op rood staat. Een groot probleem voor de verkeersveiligheid, aldus de organisatie. "Zelfs wanneer in een specifieke situatie oversteken bij rood niet onmiddellijk tot een ongeval leidt, kan dit gedrag wel aanleiding geven tot een ongeval in een andere situatie. Bijvoorbeeld: een volwassene loopt door het rood in aanwezigheid van een kind. Het kind zal dit voorbeeld kopiëren op een ander moment." Een aantal factoren bepalen de beslissing van voetgangers om al dan niet door het rood over te steken, zoals de drukte van het verkeer, de aanwezigheid van andere voetgangers en de zichtbaarheid van de oversteekplaats. Het BIVV geeft tot slot de beleidsmakers de raad om te blijven sensibiliseren, voldoende aandacht te schenken aan slijtage van de wegmarkeringen en oversteekplaatsen met drukknoppen grondig te evalueren.
De gegevens werden verzameld eind 2014 tijdens in totaal 1.320 observatiemomenten in Antwerpen, Bergen, Brugge, Brussel, Charleroi, Gent, Leuven, Luik en Namen.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer