Inhoudstabel

ANPR-camera’s: wat hangt er werkelijk boven ons hoofd?

Tegenwoordig hangen er steeds meer camera’s boven onze snelwegen. Onbewust krijgen we er dus elke dag mee te maken, maar nog altijd denkt de meerderheid dat het gaat om nieuwe flitscamera’s. De zogenaamde ANPR-camera’s kunnen echter meer, véél meer. ANPR staat voor Automatic Number Plate Recognition, automatische nummerplaatherkenning dus.

ANPR werkt in 2 stappen: het herkennen van een nummerplaat met behulp van optische leesapparatuur en het koppelen van die informatie aan lijsten met nummerplaten waarmee iets aan de hand is, bijvoorbeeld een wagen die niet is verzekerd, een bestuurder die zijn verkeersbelastingen niet betaalde... Ook is het een handig hulpmiddel in de strijd tegen criminaliteit en terrorisme. Nummerplaatherkenning is buitengewoon complex. Er bestaat niet zoiets als een standaard nummerplaat. Ze hebben verschillende lettertypes en posities. ANPR-camera’s moeten daarom erg veel variatie kunnen verwerken, willen ze effectief zijn. Ze zijn gemaakt zodat ze gemakkelijk buitenlandse nummerplaten kunnen herkennen. De camera’s kunnen specifiek voor ANPR worden aangewend, maar bovendien kan de software ook worden toegevoegd aan bestaande camera’s. Er bestaan ook mobiele ANPR-camera’s, die ingezet kunnen worden op voertuigen en onder andere parkeercontroles.

Sinds eind 2013 wordt nummerplaatherkenning ook toegepast in ons land. Om dit te kunnen doorvoeren was een wijziging in de camerawetgeving (privacy) noodzakelijk. Oorspronkelijk werden ANPR-camera’s ingezet tegen de grenscriminaliteit, onder meer in de politiezone Vlas (Kortrijk, Kuurne en Lendelede), maar nu duiken ze overal op. Het is de bedoeling dat er binnen 5 jaar in heel België intelligente camera’s staan, die bovendien allemaal met elkaar zullen communiceren via een netwerk dat zich over het hele land uitstrekt. Zo zal van elk voertuig elke kilometer kunnen worden gevolgd. Geen onrealistische gedachte, aangezien er momenteel in tijden van grote besparingen toch zwaar wordt geïnvesteerd in ANPR-technologieën.

Jullie zijn gewaarschuwd!

Vragen over een overtreding of een ongeval? Hulp nodig bij dagvaarding?

Onze experten staan klaar om gratis uw vragen te beantwoorden! Contacteer ze via:

Wij zijn bereikbaar 7/7, elke dag van 08.30 tot 22.00, ook tijdens het weekend.

Actueel

 Net te laat! Hoe hoog is de boete wanneer ik door een rood licht rijd?

Dinsdag 27 Juli 2021

Net te laat! Hoe hoog is de boete wanneer ik door een rood licht rijd?

Was het verkeerslicht nog oranje of net niet? Een kwestie van een seconde, maar wel met hele andere gevolgen! In dit artikel bekijken we hoe dit gecontroleerd wordt, wat de rol is van de plaats waar je door het rood licht rijdt en uiteraard hoe hoog de boete is in België!

Lees meer
 Wanneer ben ik mijn rijbewijs kwijt bij een snelheidsovertreding?

Vrijdag 16 Juli 2021

Wanneer ben ik mijn rijbewijs kwijt bij een snelheidsovertreding?

In de wet wordt bepaald dat bij snelheidsovertredingen over een bepaalde grens er verplicht een rijverbod dient te worden uitgesproken. Daardoor zullen deze overtredingen ook steeds gedagvaard worden voor de Politierechtbank en is een gewone geldboete niet mogelijk. De rechtbank kan niet afwijken van de verplichting om een rijverbod op te leggen, behoudens uitdrukkelijke motivering. De praktijk leert ons echter dat de rechtbank zelden tot nooit gebruik maakt van deze uitzondering.

Lees meer
 Aansprakelijkheid na verkeersongeval

Maandag 12 Juli 2021

Aansprakelijkheid na verkeersongeval

Een van de eerste stappen na een verkeersongeluk is het bepalen wie er nu in fout was. Een eenvoudige vraag, maar het antwoord is dat vaak niet. Dit leidt regelmatig tot ellenlange discussies tussen de betrokken partijen en hun verzekeringsmaatschappijen. In dit artikel lichten we het Europese Aanrijdingsformulier toe en bespreken we wat je best kan doen in het geval van onenigheid.

Lees meer
close menu