Meer ongevallen bij switch naar winteruur?

 Meer ongevallen bij switch naar winteruur?

Waarom verhoogt de kans op een ongeval en zelfs op een ongeval met vluchtmisdrijf na de omschakeling naar het winteruur? IntoLaw verduidelijkt. Lees hier meer.

  • Wat zeggen de cijfers betreffende ongevallen?
  • Wie zijn de grootste slachtoffers?
  • Wat zeggen de cijfers over een ongeval met vluchtmisdrijf?

De discussie betreffende het switchen tussen zomer- en winteruur laaide recent weer op. Meer dan 80% van de Europeanen gaf al aan voorstander te zijn van de afschaffing van de zomer- en wintertijd. Een goede zaak? Feit is wel dat het winteruur nefast blijkt te zijn voor het fileleed alsook voor de algemene verkeersveiligheid.

Wat zeggen de cijfers betreffende ongevallen?

In de nacht van zaterdag 27 op zondag 28 oktober 2018 zetten we de klok opnieuw een uurtje achteruit. Dat betekent dat het vanaf dan een uur vroeger donker is, wat vooral gevolgen heeft voor voetgangers. Cijfers van het VIAS Institute waarschuwen vooral voor de avondspits. Daar detecteerden ze in 2016 een stijging van 63% inzake het aantal zwaargewonde en dode voetgangers bij ongevallen. Er zijn dus meer ongevallen in oktober en november door het plotse gebrek aan licht en ze zijn ook ernstiger.

Een andere zorgwekkende factor is bovendien het steeds vaker voorkomen van een ongeval met vluchtmisdrijf. Wees in de herfst extra alert en pas uw rijstijl aan!

Wie zijn de grootste slachtoffers?

In de herfst en winter is het sowieso vroeger donker, horen we u denken. Nochtans mag u de negatieve invloed van het winteruur niet onderschatten. In hetzelfde rapport van VIAS Institute werd de vergelijking gemaakt tussen het aantal ongevallen in oktober tijdens de zomertijd en het aantal ongevallen tijdens de wintertijd. Ze registreerden respectievelijk 17 dode voetgangers per 1000 letselongevallen tegenover 34 dode voetgangers per 1000 ongevallen na de uurswijziging.

Wie in de schemering of in het donker te voet of met de fiets de straat optrekt, wordt geadviseerd reflecterende kledij te dragen. Qua zichtbaarheid scheelt dit maar liefst 130 meter!

Wat zeggen de cijfers over een ongeval met vluchtmisdrijf?

Bij een ongeval met vluchtmisdrijf is het slachtoffer in 34% van de gevallen een fietser en in 23% van de gevallen een voetganger. Bij een ongeval met vluchtmisdrijf is de zwakke weggebruiker dus overduidelijk oververtegenwoordigd. Als we de optelsom maken, kunnen we dus concluderen dat u als voetganger of fietser na het ingaan van de wintertijd extra alert dient te zijn en best uw voorzorgen kan nemen.

We haalden al aan dat u in de herfst best uw rijstijl aanpast. Want hoewel we in oktober massaal in de file staan, wordt u ook extra gecontroleerd op snelheidsovertredingen.

Heeft u te snel gereden? Of was u betrokken bij een ongeval, al dan niet een ongeval met vluchtmisdrijf? IntoLaw geeft gratis advies aan slachtoffers en daders. Via onderstaand formulier kan u eventuele boetes laten berekenen. Contacteer onze advocaten voor extra advies.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u