Hoe ontsnappen motards aan de flitsboete?

 Hoe ontsnappen motards aan de flitsboete?

Hoe komt het dat motards geflitst worden, maar geen flitsboete gepresenteerd krijgen? IntoLaw duidt hoe flitscamera’s werken en wanneer de feiten verjaren.

  • Hoe kwetsbaar zijn motorrijders?
  • Waarom krijgen motards amper flitsboetes?
  • Wat veranderde er in 2018 wel al?

De afgelopen 10 jaar nam het aantal motorrijders in ons land met zo’n 30% toe terwijl het aantal ongevallen in diezelfde periode met 24% daalde. De veiligheid van de 476 178 Belgische motorfietsers is er dus op vooruit gegaan. Nochtans worden motorijders vaak gestigmatiseerd als gevaarlijke snelheidsduivels die zich niet aan de specifieke verkeersregels houden. Ook omdat ze zo vaak weten te ontkomen aan de flitsboete...

 

Hoe kwetsbaar zijn motorrijders?

Naar aanleiding van de dag van de motorrijder op 25 maart publiceerde Vias een nieuwe analyse. Daaruit blijkt onder andere dat 74% van de ongevallen met motorrijders gebeurt tussen april en oktober, met mei en juni als grootste risicoperiodes. De start van het Belgisch motorseizoen dus. Bij meer dan 1/5de van de ongevallen gaat het om een eenzijdig ongeval waarbij dus uitsluitend de motorrijder betrokken is.

Overdreven snelheid, rijden onder invloed van alcohol en een gebrek aan ervaring zijn de grootste boosdoeners. Motorrijders bepalen dus voor een groot deel zelf hoe kwetsbaar ze zijn. En daarbij speelt ook de verplichte beschermende kledij een grote rol. 

 

Waarom krijgen motards amper flitsboetes?

Hoewel de regering met initiatieven als de flitsmarathon de snelheid naar een veiliger peil tracht terug te dringen, glippen motorrijders meestal tussen de mazen van het net. Bij 90% van de trajectcontroles ontsnappen ze aan de flitsboete omdat de meeste camera’s enkel de voorste nummerplaat flitsen, maar die hebben motorrijders niet. Toch is minister van Mobiliteit Ben Weyts geen voorstander van het plaatsen van 2 camera’s.

“Het is logischer om vooraan te flitsen, omdat die nummerplaten leesbaarder zijn. Je moet een keuze maken en dan kiezen we voor het systeem waarbij de mazen in het net het kleinst zijn”, aldus Weyts.

 

Wat veranderde er in 2018 wel al?

De discussie rond de motorrijdende snelheidsduivel die aan de flitsboete weet te ontsnappen, laaide eind vorig jaar weer hoog op. Reden daarvoor was het voorval met een motorrijder die geflitst werd tegen 252 km/uur, maar dankzij zijn advocaat toch vrijuit ging. Die had zijn cliënt aangeraden weg te blijven van het proces. Op die manier werd de procedure vertraagd en konden de feiten verjaren.

In februari van dit jaar zette de kamer dan ook het licht op groen voor strengere straffen. Een van de wijzigingen die doorgevoerd werden, is de verlenging van de verjaringstermijn van 1 naar 2 jaar en voor de zwaarste misdrijven zelfs naar 3 jaar.

 

Werd u zelf geflitst? Of beging u een andere overtreding? Vind hier enkele specifieke boetes voor motorrijders. U kan boetes ook makkelijk laten berekenen door onderstaand formulier in te vullen. Voor meer informatie kan u contact opnemen met de advocaten van IntoLaw.  


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u