Hoe ongevallen onder invloed beperken?

 Hoe ongevallen onder invloed beperken?

Wat zijn de gevolgen van een ongeval onder invloed? Welke initiatieven kunnen deze beperken? IntoLaw licht de opties voor veiliger verkeer toe.

·      Wat zijn de gevolgen van een ongeval onder invloed?

·      Waarom niet nog meer alcoholcontroles?

·      Waarom geen algemene nultolerantie invoeren?

 

Ieder jaar laten meer dan 700 mensen het leven op onze Belgische wegen. Wat de voornaamste oorzaken van dit dodental zijn? Uit onderzoek blijkt rijden onder invloed een van de grootste boosdoeners. We zijn ons duidelijk niet bewust van hoeveel glazen we effectief mogen drinken als we daarna nog moeten rijden. Een ongeval onder invloed is sneller gebeurd dan u denkt. Welke maatregelen kunnen de overheid en de politie het best nemen volgens u?

 

Wat zijn de gevolgen van een ongeval onder invloed?

Een glas alcohol maakt u vrolijk en geeft u zelfs wat meer zelfvertrouwen. Het maakt u echter ook nonchalanter en slaperiger. De perfecte cocktail voor een ongeval onder invloed dus! En zo’n ongeval onder invloed kan een diepe financiële put maken. De gevolgen kunnen nog verder gaan dan een geldboete, een rijverbod en een alcoholslot.

Om te weten wat u exact riskeert, moet er wel een onderscheid tussen alcoholintoxicatie en dronkenschap gemaakt worden.

 

Waarom niet nog meer alcoholcontroles?

Sinds het invoeren van de BOB-campagnes, is ook het aantal alcoholcontroles gestegen. Met name de laatste 5 jaar werd het aantal alcoholcontroles tijdens de campagneperiode enorm opgedreven. En ongeacht wat de Belg denkt over dergelijke initiatieven om drinken en rijden tegen te gaan, ze werken!

Een grote mentaliteitsverandering blijft echter uit. Aangezien het Belgisch verkeer tot de meest dodelijke van Europa hoort, zou het omlaag krijgen van het aantal ongevallen onder invloed al een enorme stap zijn.

Waarom geen algemene nultolerantie invoeren?

Nultolerantie blijkt niet beste manier om een ongeval onder invloed te vermijden. In Europese landen waar de alcohollimiet het hoogst ligt, vallen blijkbaar minder slachtoffers door rijden onder invloed. In mei van dit jaar werd een wetsvoorstel voor nultolerantie bij onervaren chauffeurs zelfs verworpen door de Vlaamse politieke partijen.

Met nultolerantie voor onervaren chauffeurs viseren we immers de verkeerde groep. Vooral de generatie 40 tot 55-jarigen blijkt het vaakst positief te blazen tijdens een alcoholcontrole.

 

Toch positief geblazen tijdens een alcoholcontrole? Vul onderstaand boeteformulier in om uw boete voor rijden onder invloed te berekenen of neem contact op met de advocaten van IntoLaw


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u