BIVV Driver Improvement Cursussen

Sta even stil bij snelheid

Cursus voor snelheidsovertreders

1. Waarom een cursus?

  • Snelheid is een dubbelzinnig fenomeen in het verkeer.
  • Snel rijden geeft velen een goed gevoel, al is het maar omdat we de indruk hebben 'geen tijd te verliezen'.
  • Uit onderzoek blijkt echter dat (te) snel rijden een belangrijke oorzaak is van ongevallen.
  • Tijd dus om er even bij stil te staan.

2. Voor wie?

Je kan enkel deelnemen aan deze cursus wanneer het Politieparket u dit schriftelijk heeft voorgesteld omdat u geverbaliseerd werd voor een ernstige snelheidsovertreding.

3. Wat houdt de cursus in?

De cursus bestaat uit 16 lesuren gespreid over drie samenkomsten.

4. Hoe ziet het programma eruit?

Dag 1 (namiddag)

  • Tijdens de eerste bijeenkomst wordt er aandacht besteed aan ieders ideeën en ervaringen in het verkeer en in het bijzonder met 'snelheid'. Wat maakt dat we te snel rijden? Wat is veilig, voor onszelf en voor de andere weggebruikers?
  • Op het einde van de dag maken we de som van de voordelen en de nadelen die verbonden zijn aan (te) snel rijden. Een namiddag met veel discussie, stellingen en andere oefeningen.

Dag 2 (hele dag)

  • De mogelijke risico's van snelheid worden concreter gemaakt via enkele praktijkoefeningen. Hoe groot is de nodige remafstand? Hoe werken diverse krachten in op het voertuig? Wat zijn de mogelijkheden, maar ook beperkingen van de diverse veiligheidssystemen (gordel, ABS,...) Tijdens deze namiddag ligt de nadruk meer op zithouding en kijkgedrag en volgt er een rijproef. 
  • Deze dag vindt plaats in een rijvaardigheidscentrum en wordt apart georganiseerd voor motorrijders. 

Dag 3 (avond)

  • De ervaringen van de voorbije leermomenten worden samengebracht en geëvalueerd.
  • Ben je nieuwe dingen te weten gekomen? Hoe ga je daar in de toekomst mee om? En wat kan je eventueel helpen om je snelheid aan te passen?

5. Doelstellingen

Na deze cursus moet je in staat zijn om: 

  • voor jezelf aan te geven wanneer en waarom je te snel rijdt,
  • mogelijke gevolgen van te snel rijden weer te geven,
  • juist in te schatten wanneer snelheid een risico vormt,
  • je eigen snelheid aan te passen in functie van de verkeerssituatie.

6. Hoe inschrijven?

  1. Vanaf het moment dat je de folder (met bijhorende brief van het Parket) hebt gekregen, heb je 1 maand de tijd om te beslissen of je aan de cursus wenst deel te nemen of niet.
  2. Indien je wenst deel te nemen schrijf je jezelf, binnen deze maand, in voor één van de cursussen via het internet: https://viap-speed.vias.be/registratie_speed.
  3. Je betaalt het inschrijvingsgeld binnen de 10 dagen na de inschrijving.

De inschrijving is pas definitief na ontvangst van het inschrijvingsgeld. 
Als alle cursussen volzet zijn raden wij je aan om de website regelmatig te bekijken opdat je jezelf spoedig zou kunnen inschrijven in een nieuwe cursus. Ongeveer 4 weken voor de aanvang van de cursus krijg je een uitnodiging met de data en de plaats waar de cursus doorgaat.

Elke overplaatsing voor de aanvang van de cursus brengt een kostenvergoeding van € 100 met zich mee. In geval van niet gewettigde afwezigheid is er geen overplaatsing mogelijk en kan het inschrijvingsgeld in geen geval worden teruggestort.
Na afloop van de cursus krijg je, mits aan alle voorwaarden werd voldaan, een officieel attest. Dit attest kan je dan voorleggen bij verschijning voor de politierechtbank.

7. Voorwaarden

Om een attest te krijgen dient de persoon aan de volgende voorwaarden te voldoen:

  • tijdens de cursus in het bezit zijn van een geldig rijbewijs (noodzakelijk om deel te nemen aan het praktijk-gedeelte)
  • het inschrijvingsgeld (€390) betaald hebben
  • steeds op tijd aanwezig zijn
  • op een actieve en constructieve wijze deelnemen aan de cursus
  • niet onder invloed zijn van alcohol of andere drugs tijdens de cursus
  • de volledige cursus volgen.

De cursus wordt georganiseerd door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) en gebeurt in samenwerking met een rijvaardigheidscentrum. Voor motorrijders wordt een specifieke praktijkdag voorzien.

 

In de kostprijs is inbegrepen: 

- deelname cursus

- de documentatie

- drank (koffie, frisdrank, water) tijdens de verschillende bijeenkomsten

- een broodjesmaaltijd tijdens de praktijkdag.

 

Contactgegevens: 

Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid

Cel Driver Improvement

Haachtsesteenweg 1405

1130 Brussel

Website: https://www.vias.be/

Tel: 02/240.06.54

E-mail: driver.improvement@bivv.be

 

Betaling:

Regkeningnummer: 210-0061700-60

IBAN: BE73 2100 0617 0060

BIC: GEBA BEBB 36A

Bedrag: € 390

Mededeling: "DI + cursus snelheid + naam van de deelnemer"

Nog vragen?

Heeft u na het surfen door onze website nog vragen of wenst u concrete informatie te ontvangen, aarzel dan niet om met ons contact op te nemen en we zullen u binnen 24h contacteren (weekdagen). U kan ons contact center tijdens de kantooruren ook bereiken op het nummer 09/265.00.65.

Bereken je boete

Bereken uw boete

Vragen over een overtreding of een ongeval? Hulp nodig bij dagvaarding?

Onze experten staan klaar om gratis uw vragen te beantwoorden! Contacteer ze via:

Wij zijn bereikbaar 7/7, elke dag van 08.30 tot 22.00, ook tijdens het weekend.

Actueel

 1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Dinsdag 08 Februari 2022

1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Uit een onderzoek van VIAS blijkt dat 6% van de Belgische bestuurders minstens 1x per maand met de auto rijdt nadat hij of zij lachgas heeft gebruikt. Bij jonge bestuurders ligt dit percentage zelfs een stuk hoger. Lachgas is dan wel niet detecteerbaar door een test, maar het heeft wel een grote invloed op de rijvaardigheid en verkeersveiligheid.

Lees meer
 Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Maandag 07 Februari 2022

Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Sinds 2022 zien de onmiddellijke inningen, ook wel beter bekend als de ‘boetebrief’ er in België anders uit. Met deze wijziging was het de bedoeling om de onmiddellijke inningen moderner, duidelijker en beter aangepast aan de overtreder te maken. Het doel was om ervoor te zorgen dat het voor de overtreder eenvoudiger en sneller is om de brief te lezen en de boete te betalen.

Lees meer
 De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

Dinsdag 14 December 2021

De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

De verruiming van de GAS-Wet geeft gemeenten de mogelijkheid om voortaan ook beperkte snelheidsovertredingen binnen het eigen grondgebied te bestraffen met een administratieve sanctie. Vijf gemeenten sloten meteen een contract met een aantal privébedrijven om binnen deze nieuwe bevoegdheid trajectcontroles op hun grondgebied te voorzien. Een beperkte investering voor de lokale overheid dus, die als kleine speler logischerwijs het comparatief voordeel verliest. Het idee dat verkeersboetes het voorwerp uitmaken van een particulier verdienmodel, beroerde de gemoederen en lokte bij experts en menig politicus verontwaardiging uit. Los van de politieke bezorgdheden, moet ook vanuit juridisch oogpunt met de grootste omzichtigheid naar een dergelijk samenwerking gekeken worden.

Lees meer
close menu 1u