Alcoholslot als straf voor dronken rijden bij professionele bestuurders?

 Alcoholslot als straf voor dronken rijden bij professionele bestuurders?

Wat als aan professionele bestuurders een alcoholslot als straf voor dronken rijden werd opgelegd? De experts van IntoLaw verduidelijken de wetgeving.

  • Wat veranderde er op 1 juli 2018?
  • Hoe zit het voor professionele bestuurders?
  • Of toch een verplicht alcoholslot bij bussen?

Sinds 1 juli 2018 is de wetgeving aangaande alcoholsloten sterk gewijzigd. Vroeger was een alcoholslot een mogelijkheid voor rechters. Nu is het in sommige gevallen een verplichting. Velen vinden dat een goede zaak omdat het aantal verkeersdoden dat alcoholgerelateerd is in België nog steeds te hoog ligt. 4 op 5 Belgen vindt de verplichting een goed idee. Veel professionele bestuurders vragen zich wel af wat de mogelijke gevolgen voor hen zijn. We proberen het u duidelijk uit te leggen.

Wat veranderde er op 1 juli 2018?

Rechters kunnen al sinds 2010 een alcoholslot opleggen als straf voor dronken rijden. Voor de wetswijziging was dat systeem echter louter facultatief vanaf 0,8 promille. Deze maatregel blijft bestaan, maar er wordt iets toegevoegd. Vanaf 1,8 promille alcohol in het bloed is een alcoholslot nu verplicht.

Het systeem is wel vooral ontworpen voor recidivisten. Voor mensen die herhaaldelijk dronken achter het stuur betrapt worden, is een alcoholslot ook verplicht vanaf een lager promillage, namelijk 1,2. Aan het slot wordt ook een omkaderingsprogramma gekoppeld dat moet zorgen voor een wijziging in de mentaliteit van bestuurders.

Hoe zit het voor professionele bestuurders?

Ook professionele bestuurders zoals bus- of vrachtwagenbestuurders kunnen een alcoholslot als maatregel krijgen, als ze bij een alcoholcontrole tegen de lamp lopen. In principe geldt het alcoholslot voor elk voertuig, maar de rechter kan beslissen bepaalde types uit te sluiten.

Dit betekent concreet dat een buschauffeur veroordeeld kan worden tot het gebruik van een alcoholslot in zijn personenwagen, maar dat het in zijn bus niet van toepassing is. Dit kan wel enkel maar als hij niet in zijn bus op dronken rijden werd betrapt. Er gelden nog aparte regels rond een alcoholslot in firmawagens.

De wetgeving voorziet dus een andere oplossing dan bij een rijverbod. In sommige arrondissementen kan een betrokkene vragen het rijverbod enkel in het weekend te laten gelden als hij/zij de wagen nodig heeft voor het werk.

Of toch een verplicht alcoholslot bij bussen?

Als het van federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) afhangt, worden alcoholcontroles voor bus- en autocarbestuurders zelfs geheel overbodig. Hij wil alle bussen en autocars verplicht laten uitrusten met een alcoholslot. Deze eis komt er nadat in januari 2019 twee bestuurders werden betrapt op dronken rijden terwijl ze schoolkinderen vervoerden.

Deze maatregel zal echter nog niet meteen worden doorgevoerd omdat dit op Europees niveau moet worden beslist.

Welke boete mag ik verwachten als ik dronken betrapt word bij een alcoholcontrole? Wat zijn de mogelijke straffen bij dronken rijden? Vraag raad aan de experts van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u