Verjaren verkeersboetes?

Moet je een jaar na de overtreding de verkeersboete nog betalen?

Wanneer je een bekeuring ontvangt wegens een verkeersovertreding, maar je een jaar later nog steeds geen verkeersboete hebt binnengekregen, moet je deze dan nog betalen? Of verjaren geldboetes?

Wanneer de boete op zich laat wachten betekent dit niet dat de boete voor de verkeersovertreding verjaard is.

Verschil verjaring van vervolging en verjaring van de strafuitvoering?

Er is een wezenlijk verschil tussen verjaring van vervolging en verjaring van de strafuitvoering.

Wanneer je dus moet wachten op de boete, gaat het dus om verjaring van de strafuitvoering: je bent op dat ogenblik immers al veroordeeld, maar je straf is nog niet uitgevoerd.

Het overgrote deel van verkeersboetes zijn trouwens correctionele straffen. Dit kan misschien vreemd klinken omdat die worden uitgesproken op een politierechtbank.

Als we de verjaringstermijnen bekijken lezen we in het Strafwetboek dat:

  • correctionele straffen verjaren na 5 jaren
  • politiestraffen verlopen na 1 jaar na datum van de uitspraak.

In aangehaald geval zal de boete pas na 5 jaar vervallen. Je mag dus nog maximaal 4 jaar wachten op je boete.

Wanneer ontvang ik mijn boete?

Wanneer je je boete ontvangt, is afhankelijk van de werklast, gerechtelijke achterstand en de capaciteit van het personeel. Dit kan ervoor zorgen dat je nog even moet wachten voordat je de boete effectief moet betalen.

Die periode dat u moet wachten op uw verkeersboete geldt ook voor wanneer u moet verschijnen voor een politierechtbank. Ook hier zit een groot verschil op van politierechtbank tot politierechtbank. Dankzij onze database kunnen wij u een inschatting geven hoelang u moet wachten om voor te mogen komen voor een specifieke rechtbank. Let wel dat de wereldwijde pandemie ervoor gezorgd heeft, dat de wachttijden in sommige districten sterk kunnen oplopen.

Daarnaast zijn er nog enkele andere factoren zoals een gewijzigd vervolgingsbeleid. Zo is sinds begin dit jaar 30 km/u de norm in Brussel. Dat zorgde ervoor dat er een pak extra dossiers bijkwamen die behandeld moesten worden. Hierdoor loopt voor Brussel de wachtlijst gevoelig op.  

Bereken je boete

Bereken uw boete

Vragen over een overtreding of een ongeval? Hulp nodig bij dagvaarding?

Onze experten staan klaar om gratis uw vragen te beantwoorden! Contacteer ze via:

Wij zijn bereikbaar 7/7, elke dag van 08.30 tot 22.00, ook tijdens het weekend.

Actueel

 1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Dinsdag 08 Februari 2022

1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Uit een onderzoek van VIAS blijkt dat 6% van de Belgische bestuurders minstens 1x per maand met de auto rijdt nadat hij of zij lachgas heeft gebruikt. Bij jonge bestuurders ligt dit percentage zelfs een stuk hoger. Lachgas is dan wel niet detecteerbaar door een test, maar het heeft wel een grote invloed op de rijvaardigheid en verkeersveiligheid.

Lees meer
 Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Maandag 07 Februari 2022

Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Sinds 2022 zien de onmiddellijke inningen, ook wel beter bekend als de ‘boetebrief’ er in België anders uit. Met deze wijziging was het de bedoeling om de onmiddellijke inningen moderner, duidelijker en beter aangepast aan de overtreder te maken. Het doel was om ervoor te zorgen dat het voor de overtreder eenvoudiger en sneller is om de brief te lezen en de boete te betalen.

Lees meer
 De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

Dinsdag 14 December 2021

De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

De verruiming van de GAS-Wet geeft gemeenten de mogelijkheid om voortaan ook beperkte snelheidsovertredingen binnen het eigen grondgebied te bestraffen met een administratieve sanctie. Vijf gemeenten sloten meteen een contract met een aantal privébedrijven om binnen deze nieuwe bevoegdheid trajectcontroles op hun grondgebied te voorzien. Een beperkte investering voor de lokale overheid dus, die als kleine speler logischerwijs het comparatief voordeel verliest. Het idee dat verkeersboetes het voorwerp uitmaken van een particulier verdienmodel, beroerde de gemoederen en lokte bij experts en menig politicus verontwaardiging uit. Los van de politieke bezorgdheden, moet ook vanuit juridisch oogpunt met de grootste omzichtigheid naar een dergelijk samenwerking gekeken worden.

Lees meer
close menu 1u