Wat zijn de gevolgen?

Wat riskeert u?

In bepaalde gevallen kan de strafrechter als bijkomende sanctie bevelen dat geldigheid van het rijbewijs van de overtreder worden beperkt tot motorvoertuigen die uitgerust zijn met een alcoholslot.

Wanneer u een motorvoertuig bestuurt dat niet is uitgerust met een alcoholslot of wanneer u niet (meer) voldoet aan de voorwaarden van het omkaderingsprogramma, dan riskeert u :

  • Gevangenisstraf van 15d tot 2 jaar
  • Geldboete van 500 euro tot 2000 euro
  • Verval van het recht tot sturen voor een periode die ten minste even lang is als de periode waarin de geldigheid van het rijbewijs werd beperkt.

In welke gevallen kan de rechter een alcoholslot uitspreken:

  • alcoholintoxicatie van 0,35 mg/l of 0,8 gr (art. 34 §2)
  • als begeleider (art. 34 §2 en art. 60)
  • weigering ademtest, ademanalyse of bloedproef (art. 34 §2, 59, 60 en 63, §1, 1 en 2°)
  • niet afgifte van het rijbewijs (art. 34 §2 en 61))
  • dronkenschap (art. 35)
  • herhaling met lage promillages

Neem contact met ons op

Vraag ons gratis advies
Jeroen Vande Sijpe

Vragen over een overtreding of een ongeval? Hulp nodig bij dagvaarding?

Onze experten staan klaar om gratis uw vragen te beantwoorden! Contacteer ze via:

Wij zijn bereikbaar 7/7, elke dag van 08.30 tot 22.00, ook tijdens het weekend.

Actueel

 1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Dinsdag 08 Februari 2022

1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Uit een onderzoek van VIAS blijkt dat 6% van de Belgische bestuurders minstens 1x per maand met de auto rijdt nadat hij of zij lachgas heeft gebruikt. Bij jonge bestuurders ligt dit percentage zelfs een stuk hoger. Lachgas is dan wel niet detecteerbaar door een test, maar het heeft wel een grote invloed op de rijvaardigheid en verkeersveiligheid.

Lees meer
 Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Maandag 07 Februari 2022

Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Sinds 2022 zien de onmiddellijke inningen, ook wel beter bekend als de ‘boetebrief’ er in België anders uit. Met deze wijziging was het de bedoeling om de onmiddellijke inningen moderner, duidelijker en beter aangepast aan de overtreder te maken. Het doel was om ervoor te zorgen dat het voor de overtreder eenvoudiger en sneller is om de brief te lezen en de boete te betalen.

Lees meer
 De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

Dinsdag 14 December 2021

De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

De verruiming van de GAS-Wet geeft gemeenten de mogelijkheid om voortaan ook beperkte snelheidsovertredingen binnen het eigen grondgebied te bestraffen met een administratieve sanctie. Vijf gemeenten sloten meteen een contract met een aantal privébedrijven om binnen deze nieuwe bevoegdheid trajectcontroles op hun grondgebied te voorzien. Een beperkte investering voor de lokale overheid dus, die als kleine speler logischerwijs het comparatief voordeel verliest. Het idee dat verkeersboetes het voorwerp uitmaken van een particulier verdienmodel, beroerde de gemoederen en lokte bij experts en menig politicus verontwaardiging uit. Los van de politieke bezorgdheden, moet ook vanuit juridisch oogpunt met de grootste omzichtigheid naar een dergelijk samenwerking gekeken worden.

Lees meer
close menu 1u