Rijden zonder Alcoholslot

Op deze pagina vindt u alle informatie over een alcoholslot met betrekking tot:

* De voorwaarden

* De kosten

* De gevolgen

* Het wettelijk kader

Hoe een procedure verloopt, leest u hieronder:

Binnen de 14 dagen dient de veroordeelde contact op te nemen met de omkaderingsinstelling naar zijn of haar keuze. Deze termijn van 14 dagen begint te lopen vanaf de kennisgeving door het Openbaar Ministerie (OM).

Daarop zal een inleidend gesprek volgen bij de omkaderingsinstelling. Tijdens dit gesprek zal het onder meer gaan over de kosten, de installatie van het toestel en de opleiding die men moet volgen.

Binnen de 30 dagen na de kennisgeving door het OM zal men de opleiding inzake het gebruik van het alcoholslot moeten volgen.

Op de 30ste dag na die waarop het OM de kennisgave aan de veroordeelde heeft gedaan zal het alcoholslot geïnstalleerd worden en dient de veroordeelde zijn oude rijbewijs in te leveren en het nieuwe rijbewijs met speciale code aan te vragen of op te gaan halen.

Het effectieve gebruik van het alcoholslot zal verplicht worden tussen de vierde en de achtste maand na de installatie ervan.

De veroordeelde zal tijdens het eerste jaar van zijn veroordeling tweemaandelijks, nadien zesmaandelijks, een opleiding moeten volgen waarbij onder meer het gescheiden houden van drinken en rijden behandeld zal worden.

Periodiek zullen de gegevens van het alcoholslot uitgelezen worden en gecontroleerd worden.

Wanneer de opgelegde termijn voorbij is zal er een begeleidingsgesprek volgen en een afrondingsgesprek. Tenslotte zal het toestel verwijderd worden op uitnodiging van de omkaderingsinstelling en kan met het rijbewijs opnieuw gaan omruilen.

Bereken je boete

Bereken uw boete
Nicolas De Mulder

Vragen over een overtreding of een ongeval? Hulp nodig bij dagvaarding?

Onze experten staan klaar om gratis uw vragen te beantwoorden! Contacteer ze via:

Wij zijn bereikbaar 7/7, elke dag van 08.30 tot 22.00, ook tijdens het weekend.

Actueel

 De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

Dinsdag 14 December 2021

De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

De verruiming van de GAS-Wet geeft gemeenten de mogelijkheid om voortaan ook beperkte snelheidsovertredingen binnen het eigen grondgebied te bestraffen met een administratieve sanctie. Vijf gemeenten sloten meteen een contract met een aantal privébedrijven om binnen deze nieuwe bevoegdheid trajectcontroles op hun grondgebied te voorzien. Een beperkte investering voor de lokale overheid dus, die als kleine speler logischerwijs het comparatief voordeel verliest. Het idee dat verkeersboetes het voorwerp uitmaken van een particulier verdienmodel, beroerde de gemoederen en lokte bij experts en menig politicus verontwaardiging uit. Los van de politieke bezorgdheden, moet ook vanuit juridisch oogpunt met de grootste omzichtigheid naar een dergelijk samenwerking gekeken worden.

Lees meer
 GSM achter het stuur wordt strenger bestraft

Dinsdag 14 December 2021

GSM achter het stuur wordt strenger bestraft

Kamerleden Jef Van den Bergh (CD&V) en Joris Vandenbroucke (Vooruit) hebben een wetsvoorstel ingediend waardoor het gebruik van een smartphone achter het stuur strenger wordt bestraft. Vanaf volgend jaar wordt deze overtreding beschouwd als een overtreding van de derde graad. Een direct gevolg daarvan is dat de boete verhoogd wordt van 116 euro naar 174 euro.

Lees meer
 Hoe werkt een drugstest of speekseltest?

Maandag 13 December 2021

Hoe werkt een drugstest of speekseltest?

De laatste jaren is er een aanzienlijke stijging merkbaar van chauffeurs die een positieve speekseltest aflegden. Maar hoe werkt een speekseltest eigenlijk? En hoelang blijft drugs opspoorbaar? De advocaten van Intolaw geven duiding bij de meest pertinente vragen. U kan ons ook altijd zelf contacteren voor een vrijblijvende vraag.

Lees meer
close menu 1u