Rijden zonder Alcoholslot

Op deze pagina vindt u alle informatie over een alcoholslot met betrekking tot:

* De voorwaarden

* De kosten

* De gevolgen

* Het wettelijk kader

Hoe een procedure verloopt, leest u hieronder:

Binnen de 14 dagen dient de veroordeelde contact op te nemen met de omkaderingsinstelling naar zijn of haar keuze. Deze termijn van 14 dagen begint te lopen vanaf de kennisgeving door het Openbaar Ministerie (OM).

Daarop zal een inleidend gesprek volgen bij de omkaderingsinstelling. Tijdens dit gesprek zal het onder meer gaan over de kosten, de installatie van het toestel en de opleiding die men moet volgen.

Binnen de 30 dagen na de kennisgeving door het OM zal men de opleiding inzake het gebruik van het alcoholslot moeten volgen.

Op de 30ste dag na die waarop het OM de kennisgave aan de veroordeelde heeft gedaan zal het alcoholslot geïnstalleerd worden en dient de veroordeelde zijn oude rijbewijs in te leveren en het nieuwe rijbewijs met speciale code aan te vragen of op te gaan halen.

Het effectieve gebruik van het alcoholslot zal verplicht worden tussen de vierde en de achtste maand na de installatie ervan.

De veroordeelde zal tijdens het eerste jaar van zijn veroordeling tweemaandelijks, nadien zesmaandelijks, een opleiding moeten volgen waarbij onder meer het gescheiden houden van drinken en rijden behandeld zal worden.

Periodiek zullen de gegevens van het alcoholslot uitgelezen worden en gecontroleerd worden.

Wanneer de opgelegde termijn voorbij is zal er een begeleidingsgesprek volgen en een afrondingsgesprek. Tenslotte zal het toestel verwijderd worden op uitnodiging van de omkaderingsinstelling en kan met het rijbewijs opnieuw gaan omruilen.

Bereken je boete

Bereken uw boete
Nicolas De Mulder

Vragen over een overtreding of een ongeval? Hulp nodig bij dagvaarding?

Onze experten staan klaar om gratis uw vragen te beantwoorden! Contacteer ze via:

Wij zijn bereikbaar 7/7, elke dag van 08.30 tot 22.00, ook tijdens het weekend.

Actueel

 1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Dinsdag 08 Februari 2022

1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Uit een onderzoek van VIAS blijkt dat 6% van de Belgische bestuurders minstens 1x per maand met de auto rijdt nadat hij of zij lachgas heeft gebruikt. Bij jonge bestuurders ligt dit percentage zelfs een stuk hoger. Lachgas is dan wel niet detecteerbaar door een test, maar het heeft wel een grote invloed op de rijvaardigheid en verkeersveiligheid.

Lees meer
 Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Maandag 07 Februari 2022

Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Sinds 2022 zien de onmiddellijke inningen, ook wel beter bekend als de ‘boetebrief’ er in België anders uit. Met deze wijziging was het de bedoeling om de onmiddellijke inningen moderner, duidelijker en beter aangepast aan de overtreder te maken. Het doel was om ervoor te zorgen dat het voor de overtreder eenvoudiger en sneller is om de brief te lezen en de boete te betalen.

Lees meer
 De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

Dinsdag 14 December 2021

De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

De verruiming van de GAS-Wet geeft gemeenten de mogelijkheid om voortaan ook beperkte snelheidsovertredingen binnen het eigen grondgebied te bestraffen met een administratieve sanctie. Vijf gemeenten sloten meteen een contract met een aantal privébedrijven om binnen deze nieuwe bevoegdheid trajectcontroles op hun grondgebied te voorzien. Een beperkte investering voor de lokale overheid dus, die als kleine speler logischerwijs het comparatief voordeel verliest. Het idee dat verkeersboetes het voorwerp uitmaken van een particulier verdienmodel, beroerde de gemoederen en lokte bij experts en menig politicus verontwaardiging uit. Los van de politieke bezorgdheden, moet ook vanuit juridisch oogpunt met de grootste omzichtigheid naar een dergelijk samenwerking gekeken worden.

Lees meer
close menu 1u