Wijziging verkeersboete

 

Sinds 1 maart 2013 zijn er heel wat wijzigingen van toepassing inzake verkeersinbreuken. Hieronder kan u een overzicht vinden omtrent de verschillende wijzigingen.

1. Wijzigingen inzake verkeersinbreuken betreffende het dragen van de veiligheidsgordel en het verkeerdelijk gebruik van kinderzitjes:

Het K.B. van 9 januari 2013(B.S. 31 januari 2013) tot wijziging van het K.B. van 30 september 2005 tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer is vanaf 1 maart 2013(art 2.22°/1) van toepassing.

Dit brengt met zich mee dat bepaalde verkeersinbreuken strenger bestraft zullen worden. In het K.B. wordt er verwezen naar wijzigingen in het dragen van de veiligheidsgordel en het gebruik van kinderzitjes. Bepaalde verkeersinbreuken rond het dragen van veiligheidsgordels verschuiven van de eerste naar de tweede graad. Terwijl er bij het verkeerdelijk gebruik van kinderzitjes een zware boete van derde graad wordt opgelegd.

2. Verkeersboetes onmiddellijke inningen met 10% duurder:

Bovendien was het zo dat verkeersboetes die onmiddellijk geïnd worden 10% duurder zouden worden vanaf 1 maart. Aangezien er een probleem opgetreden was in het toepassen van de nieuwe bedragen op de politiecomputers (ISLP-software) werd dit uitgesteld naar 2 april 2013. De nieuwe bedragen zijn op de politiecomputers geïnstalleerd en worden vanaf nu toegepast.

  • Voor verkeersovertredingen van de eerste graad wordt er nu 55 euro gerekend in plaats van 50 euro.
  • Verkeersovertredingen van de tweede graad lopen op tot 110 euro (voordien 100 euro).
  • Verkeersovertredingen van de derde graad zoals men nu ook voor het verkeerd gebruiken van een kinderzitje worden nu bestraft men een boete van 165 euro (voordien 150 euro). 

In onderstaande lijst kan u de verschillende inbreuken terugvinden met de aanpassing van de boetes die hierop van toepassing zijn.

  • Verkeersinbreuken van de eerste graad:

          - Het niet gebruiken van de richtingsaanwijzer

          - Fietsen zonder licht 

  • Verkeersinbreuken van de tweede graad:

          - bepaalde verkeersinbreuken rond het dragen van een veiligheidsgordel (veiligheidsgordel niet gebruiken) 

  • Verkeersinbreuken van de derde graad:

          - door het rood rijden

          - kinderzitje niet goed gebruiken 

Snelheidsovertredingen en andere verkeersinbreuken zullen in tegenstelling tot het voorafgaande geen wijziging ondergaan.

Nog vragen?

Heeft u na het surfen door onze website nog vragen of wenst u concrete informatie te ontvangen, aarzel dan niet om met ons contact op te nemen en we zullen u binnen 24h contacteren (weekdagen). U kan ons contact center tijdens de kantooruren ook bereiken op het nummer 09/265.00.65.

Neem contact met ons op

Vraag ons gratis advies

Vragen over een overtreding of een ongeval? Hulp nodig bij dagvaarding?

Onze experten staan klaar om gratis uw vragen te beantwoorden! Contacteer ze via:

Wij zijn bereikbaar 7/7, elke dag van 08.30 tot 22.00, ook tijdens het weekend.

Actueel

 De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

Dinsdag 14 December 2021

De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

De verruiming van de GAS-Wet geeft gemeenten de mogelijkheid om voortaan ook beperkte snelheidsovertredingen binnen het eigen grondgebied te bestraffen met een administratieve sanctie. Vijf gemeenten sloten meteen een contract met een aantal privébedrijven om binnen deze nieuwe bevoegdheid trajectcontroles op hun grondgebied te voorzien. Een beperkte investering voor de lokale overheid dus, die als kleine speler logischerwijs het comparatief voordeel verliest. Het idee dat verkeersboetes het voorwerp uitmaken van een particulier verdienmodel, beroerde de gemoederen en lokte bij experts en menig politicus verontwaardiging uit. Los van de politieke bezorgdheden, moet ook vanuit juridisch oogpunt met de grootste omzichtigheid naar een dergelijk samenwerking gekeken worden.

Lees meer
 GSM achter het stuur wordt strenger bestraft

Dinsdag 14 December 2021

GSM achter het stuur wordt strenger bestraft

Kamerleden Jef Van den Bergh (CD&V) en Joris Vandenbroucke (Vooruit) hebben een wetsvoorstel ingediend waardoor het gebruik van een smartphone achter het stuur strenger wordt bestraft. Vanaf volgend jaar wordt deze overtreding beschouwd als een overtreding van de derde graad. Een direct gevolg daarvan is dat de boete verhoogd wordt van 116 euro naar 174 euro.

Lees meer
 Hoe werkt een drugstest of speekseltest?

Maandag 13 December 2021

Hoe werkt een drugstest of speekseltest?

De laatste jaren is er een aanzienlijke stijging merkbaar van chauffeurs die een positieve speekseltest aflegden. Maar hoe werkt een speekseltest eigenlijk? En hoelang blijft drugs opspoorbaar? De advocaten van Intolaw geven duiding bij de meest pertinente vragen. U kan ons ook altijd zelf contacteren voor een vrijblijvende vraag.

Lees meer
close menu 1u