Voorlopig rijbewijs vervallen
Wat betekent de wijziging bij het vervallen van het voorlopig rijbewijs?
Vanaf 1 januari 2019 kan een persoon van wie het voorlopig rijbewijs is vervallen, meteen een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen. Vandaag geldt in dat geval een wachtperiode van drie jaar. Wie na het verval van zijn voorlopig rijbewijs meteen een nieuw wil aanvragen, moet wel aan enkele voorwaarden voldoen. Een aanvraag kan pas ingediend worden nadat men zes uur rijles heeft gevolgd en hiervan ook een getuigschrift kan voorleggen. Eveneens zal het voorlopig rijbewijs dat in deze gevallen wordt uitgereikt een beperktere geldingsduur hebben van twaalf maanden. Een voorlopig rijbewijs aanvragen op basis van deze regeling kan in principe maar één keer. Bovendien moet men deze kans benutten in de drie jaren die volgen op de datum waarop de geldigheidsduur van het voorlopige rijbewijs verstreken is.
Neem contact met ons op
Actueel

Dinsdag 08 Februari 2022
1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgasUit een onderzoek van VIAS blijkt dat 6% van de Belgische bestuurders minstens 1x per maand met de auto rijdt nadat hij of zij lachgas heeft gebruikt. Bij jonge bestuurders ligt dit percentage zelfs een stuk hoger. Lachgas is dan wel niet detecteerbaar door een test, maar het heeft wel een grote invloed op de rijvaardigheid en verkeersveiligheid.
Lees meer
Maandag 07 Februari 2022
Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanterSinds 2022 zien de onmiddellijke inningen, ook wel beter bekend als de ‘boetebrief’ er in België anders uit. Met deze wijziging was het de bedoeling om de onmiddellijke inningen moderner, duidelijker en beter aangepast aan de overtreder te maken. Het doel was om ervoor te zorgen dat het voor de overtreder eenvoudiger en sneller is om de brief te lezen en de boete te betalen.
Lees meer
Dinsdag 14 December 2021
De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpuntDe verruiming van de GAS-Wet geeft gemeenten de mogelijkheid om voortaan ook beperkte snelheidsovertredingen binnen het eigen grondgebied te bestraffen met een administratieve sanctie. Vijf gemeenten sloten meteen een contract met een aantal privébedrijven om binnen deze nieuwe bevoegdheid trajectcontroles op hun grondgebied te voorzien. Een beperkte investering voor de lokale overheid dus, die als kleine speler logischerwijs het comparatief voordeel verliest. Het idee dat verkeersboetes het voorwerp uitmaken van een particulier verdienmodel, beroerde de gemoederen en lokte bij experts en menig politicus verontwaardiging uit. Los van de politieke bezorgdheden, moet ook vanuit juridisch oogpunt met de grootste omzichtigheid naar een dergelijk samenwerking gekeken worden.
Lees meer