Voorlopig rijbewijs: strengere regels!

Vanaf 3 februari 2014 gaan enkele nieuwe regels in werking omtrent het voorlopig rijbewijs. Met deze veranderingen hoopt de federale overheid meer veiligheid te creëren tijdens de rijopleiding. Hiernaast zullen voortaan ook gebrevetteerde rijinstructeurs, in dienst bij een vzw, kunnen lesgeven tegen betaling. 

Nieuwe regels voorlopig rijbewijs

  • De naam van de begeleider moet op het voorlopig rijbewijs staan. Nog tot eind januari mag men één passagier vervoeren bovenop de begeleider.
  • Twee maal falen voor het praktisch examen? Voortaan verplicht zes uur les volgen in een erkende rijschool.

Nieuwe vorm van lessen

  • Indien je niet over de middelen beschikt om via een erkende rijschool een opleiding te volgen kan je voortaan tegen betaling les volgen bij een gebrevetteerde rijinstructeur in dienst bij een vzw.
  • Hiermee creëert men een brug tussen de opleiding in een rijschool en de vrije opleiding.
  • Bij een opleiding in een rijschool kan je vanaf 20u les een voorlopig rijbewijs zonder begeleider verkrijgen.
  • Bij een vrije opleiding is er iemand uit je omgeving je begeleider.

Wat blijft zoals het was?

  • De termijnen blijven behouden.
  • Dit betekent dat je 36 maanden mag rondrijden met een voorlopig rijbewijs met begeleider.
  • Heb je een voorlopig rijbewijs zonder begeleider, dan heb je 18 maanden tijd.
  • Na het verstrijken van deze termijn wordt de kandidaat verplicht de opleiding verder te volgen via een erkende rijschool. Daar moet de kandidaat minstens zes uur rijles gevolgd hebben.

Wie verder het praktisch examen wil afleggen zal minstens drie maanden in het bezit moeten zijn van een voorlopig rijbewijs. Ook moet het hoogstens drie jaar geleden zijn dat men geslaagd was voor het theoretisch examen.

Deze nieuwe regeling omtrent het voorlopig rijbewijs gaat in werking voor alle rijbewijzen uitgegeven vanaf 3 februari 2014.

Nog vragen?

Heeft u na het surfen door onze website nog vragen of wenst u concrete informatie te ontvangen, aarzel dan niet om met ons contact op te nemen en we zullen u binnen 24h contacteren (weekdagen). U kan ons contact center tijdens de kantooruren ook bereiken op het nummer 09/265.00.65.

Neem contact met ons op

Vraag ons gratis advies

Vragen over een overtreding of een ongeval? Hulp nodig bij dagvaarding?

Onze experten staan klaar om gratis uw vragen te beantwoorden! Contacteer ze via:

Wij zijn bereikbaar 7/7, elke dag van 08.30 tot 22.00, ook tijdens het weekend.

Actueel

 1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Dinsdag 08 Februari 2022

1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Uit een onderzoek van VIAS blijkt dat 6% van de Belgische bestuurders minstens 1x per maand met de auto rijdt nadat hij of zij lachgas heeft gebruikt. Bij jonge bestuurders ligt dit percentage zelfs een stuk hoger. Lachgas is dan wel niet detecteerbaar door een test, maar het heeft wel een grote invloed op de rijvaardigheid en verkeersveiligheid.

Lees meer
 Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Maandag 07 Februari 2022

Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Sinds 2022 zien de onmiddellijke inningen, ook wel beter bekend als de ‘boetebrief’ er in België anders uit. Met deze wijziging was het de bedoeling om de onmiddellijke inningen moderner, duidelijker en beter aangepast aan de overtreder te maken. Het doel was om ervoor te zorgen dat het voor de overtreder eenvoudiger en sneller is om de brief te lezen en de boete te betalen.

Lees meer
 De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

Dinsdag 14 December 2021

De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

De verruiming van de GAS-Wet geeft gemeenten de mogelijkheid om voortaan ook beperkte snelheidsovertredingen binnen het eigen grondgebied te bestraffen met een administratieve sanctie. Vijf gemeenten sloten meteen een contract met een aantal privébedrijven om binnen deze nieuwe bevoegdheid trajectcontroles op hun grondgebied te voorzien. Een beperkte investering voor de lokale overheid dus, die als kleine speler logischerwijs het comparatief voordeel verliest. Het idee dat verkeersboetes het voorwerp uitmaken van een particulier verdienmodel, beroerde de gemoederen en lokte bij experts en menig politicus verontwaardiging uit. Los van de politieke bezorgdheden, moet ook vanuit juridisch oogpunt met de grootste omzichtigheid naar een dergelijk samenwerking gekeken worden.

Lees meer
close menu 1u