Niet ingeschreven voertuig of rijden met een verkeerde nummerplaat
Wat betekent de wijziging bij niet ingeschreven voertuig of rijden met een verkeerde nummerplaat?
Rijden met een niet-ingeschreven voertuig of met de nummerplaten van een ander voertuig, was aanvankelijk een overtreding van de eerste graad. In dat geval kon men ervan af komen met een onmiddellijke inning van 58 EUR. Indien de zaak voorkomt voor de politierechter, dan riskeerde men een geldboete van 464 EUR tot 16 000 EUR.
Sinds 1 oktober 2018 wordt dit beschouwd als een overtreding van de tweede graad. De onmiddellijke inning bij deze inbreuk bedraagt voortaan 116 EUR. De politierechter kan u veroordelen tot een geldboete van 1280 EUR tot 16 000 EUR. Tevens kan de politierechter overgaan tot het opleggen van een rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar. Bij herhaling binnen de drie jaar (te rekenen vanaf de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan) moet de politierechter de door hem opgelegde geldboetes verdubbelen.
Neem contact met ons op
Actueel

Dinsdag 08 Februari 2022
1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgasUit een onderzoek van VIAS blijkt dat 6% van de Belgische bestuurders minstens 1x per maand met de auto rijdt nadat hij of zij lachgas heeft gebruikt. Bij jonge bestuurders ligt dit percentage zelfs een stuk hoger. Lachgas is dan wel niet detecteerbaar door een test, maar het heeft wel een grote invloed op de rijvaardigheid en verkeersveiligheid.
Lees meer
Maandag 07 Februari 2022
Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanterSinds 2022 zien de onmiddellijke inningen, ook wel beter bekend als de ‘boetebrief’ er in België anders uit. Met deze wijziging was het de bedoeling om de onmiddellijke inningen moderner, duidelijker en beter aangepast aan de overtreder te maken. Het doel was om ervoor te zorgen dat het voor de overtreder eenvoudiger en sneller is om de brief te lezen en de boete te betalen.
Lees meer
Dinsdag 14 December 2021
De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpuntDe verruiming van de GAS-Wet geeft gemeenten de mogelijkheid om voortaan ook beperkte snelheidsovertredingen binnen het eigen grondgebied te bestraffen met een administratieve sanctie. Vijf gemeenten sloten meteen een contract met een aantal privébedrijven om binnen deze nieuwe bevoegdheid trajectcontroles op hun grondgebied te voorzien. Een beperkte investering voor de lokale overheid dus, die als kleine speler logischerwijs het comparatief voordeel verliest. Het idee dat verkeersboetes het voorwerp uitmaken van een particulier verdienmodel, beroerde de gemoederen en lokte bij experts en menig politicus verontwaardiging uit. Los van de politieke bezorgdheden, moet ook vanuit juridisch oogpunt met de grootste omzichtigheid naar een dergelijk samenwerking gekeken worden.
Lees meer