GAS-boete bij parkeerovertreding

 

Koninklijk besluit betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F 103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen

Administratieve sancties voor:

  1. verboden toegang in beide richtingen (verkeersbord C3)
  2. de voetgangerszone (verkeersbord F103)
  3. en voor zover vastgesteld met een automatisch werkende toestel

Hoeveel bedraagt de GAS-boete:

  • Eerste graad:    55 euro
  • Tweede graad: 110 euro
  • Derde graad:     geen bedrag vastgelegd
  • Vierde graad:    mogelijkheid werd voorzien     

Commentaar

Het koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F 103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen, dat pas 1 juli 2014 in werking is getreden, voert de mogelijkheid in voor gemeenten om GAS-boetes op te leggen voor overtredingen op het stilstaan en parkeren, voor overtredingen op het verkeersbord C3, d.i. verboden toegang in beide richtingen, alsook voor overtredingen op het verkeersbord F103, d.i. de voetgangerszone, die werden vastgesteld met automatisch werkende toestellen.

Het koninklijk besluit met boetebedragen verscheen op 20 juni 2014 in het Staatsblad.

Deze boetes variëren van 55 euro tot 330 euro, afhankelijk van de ernst van de inbreuk.

Op een overtreding van de eerste graad, bijvoorbeeld het niet respecteren van een parkeerverbod, staat een boete van 55 euro.

De overtredingen van de tweede graad, zoals parkeren of stilstaan op autowegen of parkeren op een plaats waar het een gevaar vormt voor andere weggebruikers, worden bestraft met een boete van 110 euro.

Het besluit zegt niets over overtredingen van de derde graad.

Verwonderlijk is dat zelfs overtredingen van de vierde graad met een GAS-boete kunnen worden berispt.

Aan meerderjarige natuurlijke personen en rechtspersonen kan aldus een boete worden opgelegd voor het parkeren op een overweg (art. 24, eerste lid, 3° WC).

Neem contact met ons op

Vraag ons gratis advies

Vragen over een overtreding of een ongeval? Hulp nodig bij dagvaarding?

Onze experten staan klaar om gratis uw vragen te beantwoorden! Contacteer ze via:

Wij zijn bereikbaar 7/7, elke dag van 08.30 tot 22.00, ook tijdens het weekend.

Actueel

 1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Dinsdag 08 Februari 2022

1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Uit een onderzoek van VIAS blijkt dat 6% van de Belgische bestuurders minstens 1x per maand met de auto rijdt nadat hij of zij lachgas heeft gebruikt. Bij jonge bestuurders ligt dit percentage zelfs een stuk hoger. Lachgas is dan wel niet detecteerbaar door een test, maar het heeft wel een grote invloed op de rijvaardigheid en verkeersveiligheid.

Lees meer
 Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Maandag 07 Februari 2022

Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Sinds 2022 zien de onmiddellijke inningen, ook wel beter bekend als de ‘boetebrief’ er in België anders uit. Met deze wijziging was het de bedoeling om de onmiddellijke inningen moderner, duidelijker en beter aangepast aan de overtreder te maken. Het doel was om ervoor te zorgen dat het voor de overtreder eenvoudiger en sneller is om de brief te lezen en de boete te betalen.

Lees meer
 De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

Dinsdag 14 December 2021

De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

De verruiming van de GAS-Wet geeft gemeenten de mogelijkheid om voortaan ook beperkte snelheidsovertredingen binnen het eigen grondgebied te bestraffen met een administratieve sanctie. Vijf gemeenten sloten meteen een contract met een aantal privébedrijven om binnen deze nieuwe bevoegdheid trajectcontroles op hun grondgebied te voorzien. Een beperkte investering voor de lokale overheid dus, die als kleine speler logischerwijs het comparatief voordeel verliest. Het idee dat verkeersboetes het voorwerp uitmaken van een particulier verdienmodel, beroerde de gemoederen en lokte bij experts en menig politicus verontwaardiging uit. Los van de politieke bezorgdheden, moet ook vanuit juridisch oogpunt met de grootste omzichtigheid naar een dergelijk samenwerking gekeken worden.

Lees meer
close menu 1u