Sjoemelsoftware

Bent u slachtoffer van de dieselgatefraude door Volkswagen? Wij helpen u met het bekijken op welke schadevergoeding u recht heeft. Deze schadevergoeding is ook van toepassing op een tweedehandsauto of leasingwagen.

Wilt u weten welke uw rechten zijn? Registreer gratis via ons registratieformulier onderaan deze pagina. Wij bekommeren ons verder over uw probleem.

Volgens de Belgische wetgeving kan een individuele schadevergoeding geëist worden, bestaande uit verschillende delen :

1) Waardedaling.

Uw auto daalt in waarde indien deze is uitgerust met fraudesoftware, want het brandstofverbruik verhoogt -van zodra deze software wordt aangepast- en de auto levert aan vermogen in. Dit betekent uiteraard ook een hogere CO2 uitstoot. De onderhouds- en herstellingskosten van een gefraudeerde wagen lopen ook hoger op door een gebrekkig uitlaatgasrecirculatiesysteem (EGR).

2) Meerkosten

Er zijn meerkosten verbonden aan hoger verbruik. Dit hoger verbruikt hangt onder meer  af van  het type NOx beperkingssysteem dat werd geïnstalleerd.  Ook wanneer de software wordt aangepast zijn er meerkosten, bijvoorbeeld wegens hoger gewicht bij installatie van SCR (selective catalytic reduction) of wegens hogere CO2 uitstoot bij het herafstellen van de EGR/LNT. Het staat vast dat gefraudeerde voertuigen lijden onder meerkosten, want de CO2 uitstoot en het brandstofverbruik zijn nauw gerelateerd.

3) Derving

U kan een morele schadevergoeding eisen, uw wagen is immers niet-conform met de specificaties. Deze schadevergoeding wegens derving wordt bepaald door de rechter, en verschilt individueel.

De vergoeding, die duizenden euro’s kan bedragen, is afhankelijk van het type wagen. Het is belangrijk dat u een formele bevestiging kan voorleggen dat uw wagen getroffen is door deze fraude. Deze kan u bekomen wanneer u het chassisnummer laat controleren. Het is mogelijk dat een deskundigenonderzoek wordt aangevraagd om de precieze gevolgen en de grootte van de schadevergoeding vast te stellen. 

Vragen over een overtreding of een ongeval? Hulp nodig bij dagvaarding?

Onze experten staan klaar om gratis uw vragen te beantwoorden! Contacteer ze via:

Wij zijn bereikbaar 7/7, elke dag van 08.30 tot 22.00, ook tijdens het weekend.

Actueel

 Net te laat! Hoe hoog is de boete wanneer ik door een rood licht rijd?

Dinsdag 27 Juli 2021

Net te laat! Hoe hoog is de boete wanneer ik door een rood licht rijd?

Was het verkeerslicht nog oranje of net niet? Een kwestie van een seconde, maar wel met hele andere gevolgen! In dit artikel bekijken we hoe dit gecontroleerd wordt, wat de rol is van de plaats waar je door het rood licht rijdt en uiteraard hoe hoog de boete is in Belgiƫ!

Lees meer
 Wanneer ben ik mijn rijbewijs kwijt bij een snelheidsovertreding?

Vrijdag 16 Juli 2021

Wanneer ben ik mijn rijbewijs kwijt bij een snelheidsovertreding?

In de wet wordt bepaald dat bij snelheidsovertredingen over een bepaalde grens er verplicht een rijverbod dient te worden uitgesproken. Daardoor zullen deze overtredingen ook steeds gedagvaard worden voor de Politierechtbank en is een gewone geldboete niet mogelijk. De rechtbank kan niet afwijken van de verplichting om een rijverbod op te leggen, behoudens uitdrukkelijke motivering. De praktijk leert ons echter dat de rechtbank zelden tot nooit gebruik maakt van deze uitzondering.

Lees meer
 Aansprakelijkheid na verkeersongeval

Maandag 12 Juli 2021

Aansprakelijkheid na verkeersongeval

Een van de eerste stappen na een verkeersongeluk is het bepalen wie er nu in fout was. Een eenvoudige vraag, maar het antwoord is dat vaak niet. Dit leidt regelmatig tot ellenlange discussies tussen de betrokken partijen en hun verzekeringsmaatschappijen. In dit artikel lichten we het Europese Aanrijdingsformulier toe en bespreken we wat je best kan doen in het geval van onenigheid.

Lees meer
close menu