Zware straffen voor zware verkeersovertredingen lonen?
Donderdag 20 September 2018
Welke positieve tendens toont de verkeersveiligheidsbarometer? IntoLaw duidt de cijfers en de aanpak tegen zware verkeersovertredingen. Lees hier meer.
- Wat zeggen de cijfers over het aantal verkeersdoden?
- Wat betekent dit voor de doelstelling van 2020?
- Hoe verklaart VIAS Institute deze positieve evolutie?
Om de doelstellingen van maximaal 420 verkeersdoden tegen 2020 te behalen, kondigde de regering tal van maatregelen aan. Begin dit jaar werden bijvoorbeeld al strengere straffen ingevoerd voor zware verkeersovertredingen als rijden onder invloed, rijden zonder geldig rijbewijs en recidivisme. En die inspanningen lonen! Het aantal verkeersdoden was in de eerste helft van dit jaar dan ook historisch laag.
Wat zeggen de cijfers over het aantal verkeersdoden?
Het aantal weggebruikers dat in de eerste 6 maanden van 2018 ter plaatse stierf bij een verkeersongeval op onze Belgische wegen daalde met 14% in vergelijking met de eerste helft van 2017, zo concludeerde VIAS Institute. Concreet betekent dit 30 minder verkeersdoden, wat het totaal van het eerste semester op 191 brengt. Ook het aantal gewonden daalde lichtjes. Het aantal letselongevallen bleef nagenoeg gelijk.
Opvallend is wel dat het aantal dodelijke slachtoffers bij 65-plussers steeg van 46 naar 53. Vooral bij ongevallen waarbij vrachtwagens betrokken zijn, is er een jammerlijke stijging van 3 naar 19 doden. Ook het aantal letselongevallen met fietsers steeg met 2%.
Wat betekent dit voor de doelstelling van 2020?
Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts reageerde begin deze week uiterst positief “We hebben bij de start van de Vlaamse regering gezegd: tegen 2020 gaan we het aantal verkeersdoden halveren. Wel, als het zo blijft evolueren, gaan we dat cijfer ook echt halen.”. Federaal minister van Mobiliteit François Bellot deelt zijn enthousiasme: “Door deze daling komt de doelstelling van maximaal 420 verkeersdoden per jaar tegen 2020 weer in zicht.”
“Onder andere de verstrengde maatregelen tegen de recidivisten werpen hopelijk in de komende tijd nog verder hun vruchten af om de cijfers verder te laten dalen.”, vervolgt Bellot in een officiële mededeling. Kunnen we dan stellen dat het zwaarder aanpakken van zware verkeersovertredingen loont of zijn er andere verklaringen?
Hoe verklaart VIAS Institute deze positieve evolutie?
Volgens VIAS Institute, het kenniscentrum voor verkeersveiligheid, zijn er een vijftal duidelijke redenen voor de dalende cijfers:
- Verlaging van de maximumsnelheid aan scholen en op gewestwegen.
- Verbetering van de infrastructuur op tal van plaatsen.
- Meer snelheidscontroles.
- Strengere aanpak recidivisten.
- Veiligere voertuigen
De verenigde inspanningen blijken dus te lonen. Al moeten de bemoedigende resultaten wel met enige voorzichtigheid bekeken worden daar deze slechts over een periode van amper 6 maanden gaan.
Beging u zelf een zware verkeersovertreding? Vul onderstaand formulier in om eventuele verkeersboetes te laten berekenen of vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer