Zijn zware verkeersovertredingen binnenkort verleden tijd?

 Zijn zware verkeersovertredingen binnenkort verleden tijd?

Hoe nabij is de toekomst? Bieden autonome voertuigen de oplossing voor zware verkeersovertredingen en -ongevallen? IntoLaw verduidelijkt geslaagde test.

  • Hoe nabij is de toekomst?
  • Hoe voorkomt deze technologie zware verkeersovertredingen?
  • Welke obstakels moeten nog overwonnen worden?

Zware verkeersovertredingen worden al enige tijd zwaarder bestraft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de zwaardere boetes voor overdreven snelheid, rijden onder invloed, rijden zonder geldig rijbewijs of vluchtmisdrijf. Uiteraard moet er ook stevig ingezet worden op preventie. Biedt de zelfrijdende wagen binnenkort de oplossing?

 

Hoe nabij is de toekomst?

Nadat in mei van dit jaar in Mechelen een zelfrijdende pakjesdienst getest werd, was het op 4 september de beurt aan een autonome shuttle op het domein van de grotten van Han. Een absolute primeur! De zelfrijdende shuttle die plaats biedt aan 15 inzittenden reed probleemloos van de parking van het domein naar de ingang, een traject van ongeveer 500 meter.

Ook de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB rijdt binnenkort autonoom de toekomst tegemoet. Zij plannen tests in hoofdstad in de zomer van 2019.

Hoe voorkomt deze technologie zware verkeersovertredingen?

90% van de ongevallen in het verkeer gebeuren door menselijke fouten. Als die eruit gehaald worden, zal het vermoedelijk ook veiliger worden.”, zegt Stef Willems, woordvoerder van het VIAS Institute. De zelfrijdende voertuigen detecteren andere weggebruikers en eventuele obstakels door middel van lidar sensoren die de afstand tot een object of oppervlak bepalen met laserpulsen.

Deze technologie werkt volgens hetzelfde principe als een radar, namelijk de reflectie van een uitgezonden signaal, maar kan veel kleinere objecten detecteren. In een ideale wereld met zelfrijdende voertuigen, zouden dus geen (zware) verkeersovertredingen meer kunnen gebeuren en zou de openbare weg vrij van ongevallen zijn.

Welke obstakels moeten nog overwonnen worden?

Het bannen van zware verkeersovertredingen en –ongevallen is helaas nog niet voor morgen. Eerst dienen nog enkele technologische obstakels overwonnen te worden. Felle regen, mist en sneeuw kunnen de lidar sensoren immers belemmeren. Ook de openbare weg op zich stelt nog enkele problemen. Een ander obstakel is menselijke angst.

Hoeveel vertrouwen heeft u in een wagen zonder bestuurder? Dit vertrouwen moet groeien, net zoals dat destijds het geval was bij de ingebruikname van de eerste automatische liften.

Beging u met uw niet-zelfrijdende wagen een verkeersovertreding? Vul onderstaand formulier in om uw boete te laten berekenen of vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u