Wordt u wel of niet geflitst door onze flitspalen?

 Wordt u wel of niet geflitst door onze flitspalen?

Hoeveel flitspalen zijn er actief in België? Waarom is het niet mogelijk om alle 1400 flitspalen gelijktijdig operationeel te hebben? IntoLaw geeft inzicht in de problematiek en de kostprijs van flitspalen. Lees hier hoeveel kans u op onze Vlaamse wegen heeft om geflitst te worden.

  • Hoeveel flitspalen zijn inmiddels operationeel?
  • Waarom zijn niet alle flitspalen actief?
  • Wat kost een flitspaal?

Wie de voorbije jaren in België te snel voorbij een flitspaal reed, had veel kans om aan de boete te ontkomen. Zo’n 4 jaar geleden was immers maar 69% van de flitspalen op Vlaamse wegen operationeel. Vorig jaar uitte ook de politie hierover haar ongenoegen. Inmiddels is de kans om geflitst te worden enorm toegenomen.

 

Hoeveel flitspalen zijn inmiddels operationeel?

Vroeger kon je nog gokken dat een flitspaal niet zou functioneren, maar het overgrote deel is voortaan permanent actief”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Deze week werd dan ook bevestigd dat van de 1400 flitspalen langs de Vlaamse gewest- en autosnelwegen er 84% operationeel is.

Op Limburg na behaalt iedere Vlaamse provincie dit gemiddelde. Ongeveer 3/4de van dit totaal aantal flitspalen zijn roodlicht-snelheidscamera’s. U wordt dus zowel geflitst wanneer u te snel rijdt als wanneer u het rode licht negeert.

Waarom zijn niet alle flitspalen actief?

Volgens Wegen en Verkeer is het gelijktijdig operationeel houden van alle flitspalen onbegonnen werk. Er is er altijd wel eentje defect of beschadigd. Een veel voorkomend probleem is een softwarefout. Maar uiteraard zijn er ook mensen die niet graag geflitst worden en de palen opzettelijk beschadigen. Al zijn er ook die creatiever te werk gaan.

Zo werd er in Duitsland onlangs een flitspaal onklaar gemaakt door er een 2 meter hoge spar voor te planten. De software van de paal is echter zodanig geprogrammeerd dat deze de politie zelf verwittigt dat er niet meer geflitst kan worden. 

Wat kost een flitspaal?

Een flitspaal kost al snel €30 000. Voor het herstellen van palen is op jaarbasis een budget van € 2,7 miljoen voorzien. En dit wordt, ironisch genoeg, deels bekostigd door wie wordt geflitst. De pot aan geïnde verkeersboetes wordt immers verdeeld tussen justitie, mobiliteit en de politie.

De initiatieven die de overheid vorig jaar nam om het afhandelen en innen van boetes te digitaliseren, zorgen er tevens voor dat er minder onbetaalde verkeersboetes zijn.

 

Werd u onlangs zelf geflitst? Vul onderstaand formulier in om uw boete te berekenen of contacteer de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u