Wie vermijdt de mogelijke boete dankzij een gordelvrijstelling?

 Wie vermijdt de mogelijke boete dankzij een gordelvrijstelling?

Waarvoor krijgen bestuurders een gordelvrijstelling? Wat zijn de mogelijke gevolgen ervan? Hoewel rijden zonder gordel fikse boetes kan opleveren, zijn er toch een groot aantal mensen die een vrijstelling krijgen. Ontdek de voor- en nadelen met IntoLaw.

  • Waarom zou iemand rijden zonder gordel?
  • Welke gevolgen kan het hebben?
  • Wat is de boete voor het niet dragen van de gordel?

Hoewel u er vast niet bij stilstaat wanneer u een bestuurder zonder gordel opmerkt, kan het best zijn dat die daar toestemming voor heeft en geen risico loopt op een boete. Bepaalde medische aandoeningen vereisen namelijk dat de gordel achterwege wordt gelaten. Of niet? Wat zijn de voordelen van het rondrijden zonder gordel? Welke invloed heeft het op ongevallen?

 

Waarom zou iemand rijden zonder gordel?

Jaarlijks vragen én ontvangen ongeveer 2000 Belgen een vrijstelling van het dragen van een gordel, dat is het viervoud van onze Noorderburen. Daarmee kunnen bestuurders zonder gordel rondrijden zonder kans op een boete. Vrijstellingen worden aangevraagd en goedgekeurd op basis van medische redenen. Bij sommige aandoeningen zou het namelijk zeer oncomfortabel kunnen zijn om vastgegespt te zitten in de bestuurdersstoel. Volgens het Vias weegt dat echter niet op tegen de mogelijke catastrofale gevolgen van het rijden zonder gordel.

Die mening vindt bijval bij professor Stefaan Nijs, hoofd van de dienst Traumatologie in UZ Leuven. Hij kan het in geen enkel geval rechtvaardigen om zonder gordel te rijden.

Welke gevolgen kan het hebben?

Zoals u weet is rijden zonder gordel in de eerste plaats vooral heel gevaarlijk voor de bestuurder zelf. Waar minder mensen bij stilstaan, is dat het niet dragen van de gordel ook veel schade kan berokkenen aan anderen. Bij een ongeval wordt die persoon namelijk een ongeleid projectiel dat ook anderen ernstig kan toetakelen. Meer dan 60% van bestuurders en passagiers die omkwamen bij een ongeval op de autosnelweg droeg geen gordel.

Daarom pleit onder andere het Vias ervoor het aantal vrijstellingen sterk terug te dringen. Medisch discomfort is naar hun zeggen flink onderschikt aan de veiligheid van de bestuurder, passagier en iedereen rond hen.

Wat is de boete voor het niet dragen van de gordel zonder vrijstelling?

De risico’s van rijden zonder gordel zijn al lang gekend. Hoewel veel mensen nog steeds inbreuk plegen tegen de levensnoodzakelijke regel, zijn de cijfers van de laatste jaren toch veelbelovend. Daaruit blijkt dat ongeveer 92% van inzittenden vooraan en 85% van die achteraan steevast de gordel draagt. Dat is niet enkel goed voor hun veiligheid, maar ook voor hun portemonnee. Vijf jaar geleden verdubbelde de boete nog naar €110. Bij kinderen die niet goed worden vastgemaakt loopt die onmiddellijke inning zelfs op tot €165.

 

Waar kan ik te weten komen of ik een vrijstelling kan krijgen? Hoeveel bedraagt de boete als ik een tweede keer zonder gordel betrapt wordt? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u