Wat brengt de alcoholcontrole tijdens Nacht Zonder Ongevallen op?

 Wat brengt de alcoholcontrole tijdens Nacht Zonder Ongevallen op?

Responsible Young Drivers legden alcoholcontrole op aan discotheekgangers tijdens Nacht Zonder Ongevallen. IntoLaw bespreekt de resultaten.

  • Hoeveel bestuurders namen dit jaar deel aan Nacht Zonder Ongevallen?
  • Wat wordt er van tijdens Nacht Zonder Ongevallen van bestuurders verwacht?
  • Is er een verschil tussen het aantal mannelijke en vrouwelijke bestuurders?

De 24e editie van Nacht Zonder Ongevallen is net net achter de rug en volgens organistatie Responsible Young Drivers was het de meest succesvolle editie ooit. Maar liefst 91% van de deelnemers in Vlaanderen bleek bij een alcoholcontrole voor het naar huis gaan nog nuchter te zijn. IntoLaw legt uit wat het opzet van deze campagne is.

 

Hoeveel bestuurders namen dit jaar deel aan Nacht Zonder Ongevallen?

Traditiegetrouw vindt de Nacht Zonder Ongevallen plaats op de derde zaterdag van oktober. Aan deze 24e editie namen in Vlaanderen bijna 1000 bestuurders deel, een pak minder dan de 1600 van vorig jaar. Dit had volgens de oranisatoren te maken met een kleinere opkomst van discotheekgangers door concerten in het Sportpaleis en Vorst Nationaal.

Responsible Young Drivers organiseert de actie eveneens in Brussel en Wallonië. Daar was 69% van de 620 bestuurders die deelnamen nog nuchter wanneer ze aan de alcoholcontrole werden onderworpen.

Wat wordt er tijdens Nacht Zonder Ongevallen van bestuurders verwacht?

Tijdens de Nacht Zonder Ongevallen staan er vrijwilligers van Responsible Young Drivers opgesteld aan een aantal discotheken doorheen het ganse land. Zij vragen de bestuurders die daar aankomen om te beloven de ganse avond nuchter te blijven. Wanneer ze de discotheek terug verlaten, worden deze bestuurders onderworpen aan een alcoholcontrole.

Voor het team van Responsible Young Drivers is het uiteraard de bedoeling dat een zo groot mogelijk aantal bestuurders zijn belofte nakomt en nuchter terug naar huis rijdt.

Is er een verschil tussen het aantal vrouwelijke en mannelijke bestuurders?

Volgens de Responsible Young Drivers maakt de huidige generatie jongeren een duidelijk onderscheid tussen rijden en drinken en dit blijkt het gevolg te zijn van het feit dat twintigers tegenwoordig vooraf een bestuurder kiezen die nuchter dient te blijven. De vorige generatie deed dit veel minder, en reed bijgevolg veel vaker onder invloed van alcohol.

Als we naar het geslacht gaan kijken van de bestuurders die bij de alcoholcontrole nog nuchter waren, dan zijn er net iets meer vrouwen dan mannen die hun opdracht met succes hebben afgerond. Het gaat over respectievelijk 95 tegenover 90% van de deelnemers.

In Brussel en Wallonië zien we dezelfde tendens. Daar gaat het over 73% van de vrouwen en 66% van de mannen.

Werd u onlangs ook aan een alcoholcontrole onderworpen terwijl u een glas teveel op had? Neem contact op met de experts van IntoLaw om te weten te komen welke boete er u te wachten staat!


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u