Waarom werden er in april over heel Europa snelheidsboetes uitgedeeld?

 Waarom werden er in april over heel Europa snelheidsboetes uitgedeeld?

De Europese flitsmarathon van 18 tot 19 april was de negende editie van het internationale initiatief. Wat is de kernbedoeling van de grootschalige snelheidscontrole? Welke stappen onderneemt Europa? Ontdek het bij IntoLaw.

  • Waarom worden de flitsmarathons internationaal georganiseerd?
  • Hoe wil Europa de verkeersveiligheid nog verbeteren?
  • Hoe evolueerde het Europese verkeer afgelopen jaren?

Van 6 uur in de ochtend op woensdag 18 april begon de 24-uur-durende Europese flitsmarathon. In 23 Europese landen kregen zware voeten snelheidsboetes in de hoop overdreven snelheid terug te dringen. Welke stappen onderneemt Europa in het verkeer?

 

Waarom worden de flitsmarathons internationaal georganiseerd?

De idee voor de Europese flitsmarathon ontstond vier jaar geleden in Duitsland. Volgens TISPOL, de internationale politiesamenwerking, is het niet de bedoeling om snelheidsboetes uit te delen, maar te sensibiliseren. Het initiatief werd over de grenzen doorgetrokken als deel van het Europese plan om de verkeersveiligheid over het volledige continent continu te optimaliseren. Met de flitsmarathons en andere initiatieven werkt de EU richting de vooropgestelde doelstellingen om tussen 2010 en 2020 het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in Europa met 40% terug te dringen.

Die resultaten willen ze bereiken met concrete veranderingen zoals betere weginfrastructuur, meer slimme technologie, betere rijopleidingen en meer.

 

Hoe wil Europa de verkeersveiligheid nog verbeteren?

Niet enkel de Europese flitsmarathons en concrete doelstellingen staan op de Europese agenda. Ook andere initiatieven werden het leven ingeroepen om meer te sensibiliseren en de veiligheid op te drijven. Bij Project Edward, bijvoorbeeld, kunnen Europese bestuurders zweren om veiliger te rijden. U krijgt een lijst met gevaarlijke gedragingen in het verkeer en vervolgens beloofd u die gedragingen nooit zelf te zullen uitvoeren.

Project Edward heeft als hoofdbedoeling om Europadag op 9 mei volledig zonder dodelijke verkeersslachtoffers te zien.

 

Hoe evolueerde het Europese verkeer afgelopen jaren?

De aanpak van Europa blijkt te werken. Onze wegen zijn de veiligste ter wereld, met gemiddeld 50 jaarlijkse dodelijke slachtoffers per miljoen inwoners ten opzichte van 174 wereldwijd. Cijfers van 2017 zijn niet compleet, maar die van de jaren ervoor toonden een daling van 19% over zes jaar. Dat maakt het echter een uitdaging om de doelstelling in 2020 te halen, waardoor de EU gedwongen zal zijn veel meer uit de kast te halen.

 

Welke andere initiatieven heeft de EU? Waar gaat het geld van onze snelheidsboetes heen? Vraag advies aan de verkeersadvocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u