Waarom slaperig rijden even gevaarlijk is als rijden onder invloed

 Waarom slaperig rijden even gevaarlijk is als rijden onder invloed

Loop ik evenveel risico wanneer ik vermoeid in mijn wagen stap als bij rijden onder invloed? IntoLaw zocht het voor u uit.

  • Welke invloed heeft slaperigheid op mijn rijvaardigheid?
  • Kan men slaperigheid achter het stuur bestraffen met een boete?
  • Welke maatregelen voorziet men inzake vermoeidheid achter het stuur?

Ondanks groots opgezette sensibiliseringscampagnes zit dagelijks nog steeds 1 op 20 Belgen slaperig achter het stuur. Vermoeidheid behoort tot de vijf grootste risicofactoren in het verkeer. Een chauffeur die rijdt terwijl hij erg vermoeid is, loopt vier tot zes keer meer kans op een ongeval. Slaperigheid heeft hetzelfde effect op de rijvaardigheid als rijden onder invloed. IntoLaw legt u uit waarom.

 

Welke invloed heeft een slaaptekort op mijn rijvaardigheid?

De risico’s van slaperig rijden worden wel eens vergeleken met die van rijden onder invloed. De gevolgen zijn dan ook gelijkaardig. De bestuurder wordt minder aandachtig en kan moeilijker binnen de lijnen van zijn rijstrook blijven. Ook de langere reactietijd en minder aandacht voor de spiegels brengen veel risico met zich mee.

Een slapeloze nacht is te vergelijken van een alcoholwaarde van 0,9 promille in het bloed, maar ook door een chronisch slaaptekort verhoogt de kans op een ongeval. Bestuurders die lange tijd slecht slapen of bijvoorbeeld in ploegendienst werken, lopen zes keer meer kans op een ongeval. Het effect van een chronisch slaaptekort komt overeen met een alcoholwaarde van 0,5 promille in het bloed.

Kan men slaperigheid achter het stuur bestraffen met een boete?

In tegenstelling tot het alcoholgehalte in het bloed, is het ware aandeel van vermoeidheid bij ongevallen moeilijk te bepalen, al zijn hier ondertussen ook tests voor. Slaperige bestuurders die betrokken geraken bij een ongeval, zijn meestal terug klaarwakker en niet geneigd om hun vermoeidheid toe te geven. Voor de autoriteiten is het ook quasi onmogelijk om in te schatten hoe slaperig een bestuurder was voor die betrokken raakte bij het ongeval. Boetes zoals die voor rijden onder invloed zijn dus voorlopig nog niet aan de orde.

Welke maatregelen voorziet men inzake vermoeidheid achter het stuur?

VIAS deed onderzoek naar de gevolgen van slaperigheid in het verkeer en suggereerde verschillende maatregelen die kunnen genomen worden voor de preventie van ongevallen als gevolg van de vermoeidheid bij de bestuurder. Op vlak van infrastructuur raadt het instituut aan ribbelstroken aan te brengen op de weg en veilige rustzones te voorzien naast snelwegen. Op technologisch vlak biedt een ingebouwd waarschuwingssysteem in de wagen een oplossing.

Aan de hand van verdere sensibiliseringscampagnes moet men bestuurders verder inlichten over de gevolgen van slaperig rijden en de maatregelen die ze kunnen nemen aangaande hun slaaphygiëne.

Viel u in slaap achter het stuur van uw wagen en veroorzaakte u zo een ongeval? Neem contact op met de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u