Vluchtmisdrijf: wie en waarom?

donderdag, november 2, 2017 - 13:15
auto pleegt vluchtmisdrijf, IntoLaw

-       Wat zeggen de statistieken over de daders?

-       Welke conclusie trekken we uit de enquête over vluchtmisdrijf?

-       Wat is herstelbemiddeling?

 

Bij een verkeersongeval zijn er steeds daders en slachtoffers betrokken. Bij een ongeval met vluchtmisdrijf zijn de daders helaas niet onmiddellijk bekend. Van de achtergelaten slachtoffers kennen we de naam en het gezicht wel. Uiteraard gaat het in de meeste gevallen van vluchtmisdrijf om materiële schade. Meer zelfs: bij meer dan de helft van de verkeersongevallen met blikschade pleegt de bestuurder vluchtmisdrijf als toch niemand hem of haar gezien heeft. Maar wie pleegt vluchtmisdrijf? We laten de cijfers aan het woord.

 

Wat zeggen de statistieken over de daders?

Blijkbaar nemen vooral jonge mannen de benen na een ongeval. Uit cijfers die vorig jaar vrijgegeven werden, bleek dat meer dan de helft van de bestuurders bij een ongeval met vluchtmisdrijf jonger was dan 25. Bovendien bleek 42% van de betrokken bestuurders onder invloed van alcohol of drugs en reed nog eens 16% zonder geldig rijbewijs. De meesten waren bovendien al eens voor de politierechter moeten verschijnen, mochten niet rijden tijdens weekendnachten of waren zelfs gewoon te jong om al een rijbewijs te halen. De belangrijkste reden om vluchtmisdrijf te plegen, is dus het verstoppen van een andere overtreding. Overtreders gaan er bij blikschade ook vanuit dat de politie de moeite niet zal doen om hen te vatten. Maar niets is minder waar: de kans om gepakt te worden na een ongeval met vluchtmisdrijf ligt tussen de 30 en 50%.

 

Welke conclusie trekken we uit de enquête over vluchtmisdrijf?

“Hoe ernstiger het ongeval, hoe groter de pakkans”, bevestigt Stef Willems van het VIAS institute. Ook de straf voor vluchtmisdrijf is vaak een pak hoger dan de straf waarvoor de bestuurder tracht te vluchten. Uiteraard is het vluchten niet altijd een beslissing, maar eerder een paniekreactie. In een attitudemeting van VIAS en Rondpunt gaf 70% van de respondenten zelfs aan begrip te hebben voor een initiële paniekreactie die tot vluchtmisdrijf leidt. De initiatief nemende organisaties roepen dan ook op om u toch zo snel mogelijk bij de politie aan te melden bij een ongeval met vluchtmisdrijf. 

 

Wat is herstelbemiddeling?

Ook opvallend is dat 70% van de slachtoffers van een ongeval met vluchtmisdrijf de veroorzaker zou willen ontmoeten. Ook de slachtoffers worstelen dus duidelijk met de vraag ‘wie en waarom?’. En die vraag kan beantwoord worden! Helaas is het aanbod van herstelbemiddeling nog niet voldoende gekend. Beide partijen kunnen ervoor kiezen elkaar rechtstreeks te ontmoeten in een gezamenlijk gesprek of om hiervoor de hulp van een bemiddelaar in te roepen. Zolang u als veroorzaker van het ongeval nog niet voor de rechtbank bent verschenen en het stafonderzoek nog loopt, dient het parket wel toestemming te geven voor dergelijke herstelbemiddeling.

Was u betrokken bij een ongeval met vluchtmisdrijf?  Laat uw boete voor vluchtmisdrijf, rijverbod of gevangenisstraf onmiddellijk berekenen. Indien u nog bijkomende vragen heeft of bijstand zoekt in verband met verkeersrecht, kan u contact opnemen met de advocaten van IntoLaw

Laat uw boete, rijverbod of gevangenisstraf onmiddellijk berekenen!

Vul onderstaande boeteformulier in en u ontvangt een accurate inschatting van de straf of boete die u mag verwachten voor uw verkeersovertreding. Wij maken gebruik van uw informatie (uiteraard), de expertise van onze advocaten en onze uitgebreide databank aan vonnissen uit het verleden om de mogelijk boete, duurtijd van het rijverbod of gevangenisstraf te berekenen.

Waarom hebben we welke gegevens nodig? In sommige gevallen is het noodzakelijk dat wij u extra informatie of toelichting bezorgen bij de berekening van de boete (bv. omstandigheden, uitzonderingen, etc). Onze advocaten bezorgen u deze telefonisch of via uw e-mailadres, geheel gratis.