Weyts overweegt maatregelen tegen gemeenten die verkeersbordendatabank niet bijwerken

 Weyts overweegt maatregelen tegen gemeenten die verkeersbordendatabank niet bijwerken

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts overweegt gemeenten te dwingen hun gegevens in de Vlaamse verkeersbordendatabank te actualiseren. 

Verdere stappen in de uitrol van slimme vervoerssystemen zoals ISA (Intelligente SnelheidsAanpassing) kunnen enkel slagen als die databank op punt staat. Dat heeft de N-VA-minister donderdag in het Vlaams Parlement geantwoord op een vraag van Open Vld-parlementslid Mathias De Clercq.

In 2008 besliste de toenmalige Vlaamse regering een verkeersbordendatabank op te richten. Die databank moest de bestaande wirwar aan verkeersborden in kaart brengen en moest ook een efficiënter gebruik van verkeersborden mogelijk maken. De databank is daarnaast ook een essentieel instrument voor de plannen met slimme mobiliteitstoepassingen zoals ISA.

Maar uit cijfers die De Morgen eind 2014 publiceerde, blijkt amper de helft van de Vlaamse gemeenten nieuwe gegevens (bv. nieuwe borden) invoert in de databank. Die actualisatie is nochtans cruciaal, ook voor de eventuele verdere invoering van ISA-systemen, benadrukt minister Weyts. Hij verwijst daarbij naar de mogelijke juridische consequenties wanneer de informatie in de databank niet correct of up-to-date is.

Weyts wil de gemeenten niet "met de vinger wijzen", maar heeft zijn administratie wel gevraagd de databank verder te actualiseren en overweegt "dwingende maatregelen" als lokale besturen het blijven vertikken om hun gegevens in de databank bij te werken. Als de gegevens in de databank niet systematisch worden bijgewerkt, dreigen volgens Weyts veel inspanningen uit het verleden teloor te gaan.

BRUSSEL 08/01 (BELGA) 


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u