Weggebruikers dienden vorig jaar 891 schadeclaims in voor slechte staat wegen

 Weggebruikers dienden vorig jaar 891 schadeclaims in voor slechte staat wegen

In 2014 hebben weggebruikers 891 schadeclaims ingediend wegens de slechte staat van de Vlaamse wegen. Dat zijn er een pak minder dan de vorige jaren. De daling is onder meer te verklaren door de minder strenge winter en het beter onderhoud van de wegen. Dat blijkt uit gegevens opgevraagd bij het departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Het departement Mobiliteit en Openbare Werken registreerde vorig jaar 891 schadeclaims. "Het gaat hierbij om schadeclaims met betrekking tot de toestand van de weg", zegt Ilse Luypaerts van het Agentschap Wegen en Verkeer. "Het gaat niet alleen om de rijbaan, maar ook de aanhorigheden zoals bermen, signalisatie, verlichting en beplantingen."

In totaal gaat het om een bedrag van 1,35 miljoen euro. Er werden reeds 740 dossiers beoordeeld. "Bij 219 gevallen was er sprake van een minnelijk regelingsvoorstel, terwijl de aansprakelijkheid in de overige zaken wordt betwist. De reeds betaalde schadevergoeding bedraagt iets meer dan 197.000 euro", aldus Luypaerts.

Het aantal schadeclaims zit in dalende lijn. In 2011 waren er 2.337 claims voor 2,36 miljoen euro. In 2012 daalde het aantal naar 1.692 claims voor 1,9 miljoen euro en twee jaar geleden waren er 1.366 claims voor 1,43 miljoen euro. De daling valt volgens Luypaerts te verklaren door de minder strenge winters van de afgelopen jaren en door de inspanningen die het Agentschap Wegen en Verkeer leverde om de achterstand op het gebied van onderhoud weg te werken.

Los van de schadeclaims ontving Wegen en Verkeer in 2014 minder meldingen van burgers van diverse problemen aan de weginfrastructuur. "Dat kan gaan over schade aan de weg, kapotte verlichting, verkeersborden, overhangende takken, geluidsoverlast door wegverkeer, trillingshinder en dies meer", aldus Luypaerts. "Schadeclaims zijn claims die burgers aangeven als ze schade hebben geleden en zij ons hiervoor verantwoordelijk achten.

Dit staat dus volledig los van de meldingen die wij krijgen." In 2014 kreeg Wegen en Verkeer 11.512 meldingen binnen. Dat zijn er een pak minder dan de 13.125 in 2013. In 2012 waren dat er 11.309 en in 2011 slechts 8.595. De uitschieter in 2013 is volgens Luypaerts vooral te wijten aan de campagne rond het meldpunt Wegen die het Agentschap Wegen en Verkeer dat jaar voerde.

BRUSSEL 27/02 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u