Vooral jonge mannen plegen vluchtmisdrijf

  Vooral jonge mannen plegen vluchtmisdrijf

Mensen die vluchtmisdrijf plegen, zijn meestal jonge mannen. In bijna de helft van de gevallen rijden ze bovendien onder invloed van alcohol. Dat blijkt donderdag uit een studie van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).

In België worden elke dag meer dan 200 ongevallen met vluchtmisdrijf geregistreerd. In 2014 ging het om bijna 75.000 ongevallen, waarvan 4.416 met lichamelijk letsel tot gevolg. Er vielen ook 26 doden te betreuren. In totaal wordt in ons land vluchtmisdrijf gepleegd bij minstens 1 op de 10 letselongevallen en 1 op de 25 dodelijke ongevallen. Dat aandeel ligt daarmee veel hoger dan in bijvoorbeeld Frankrijk, Zwitserland en Nederland.

Om de motivatie van de daders te achterhalen, heeft het BIVV nu de gegevens geanalyseerd van 853 bestuurders die na een veroordeling wegens vluchtmisdrijf een verplichte sensibiliseringscursus moesten volgen. Daaruit blijkt dat vooral jonge mannen vluchtmisdrijf plegen: 86 procent van de ondervraagden waren mannen, meer dan de helft daarvan was op het moment van het vluchtmisdrijf jonger dan 25 jaar. Ook bleek 42 procent van de betrokken bestuurders onder invloed van alcohol of drugs te zijn. Daarnaast reed nog eens 16 procent rond zonder geldig rijbewijs of verzekering.

"Uit ons onderzoek blijkt duidelijk dat vluchtmisdrijf begaan wordt door een mix van schaamte, angst en schuld", zegt Karin Genoe, CEO van het BIVV. "Niemand veroorzaakt bewust een ongeval. Het schuldgevoel kan leiden tot ontkenning of de ander de schuld geven." Om vluchtmisdrijf tegen te gaan, pleit het BIVV voor controles, gepaste wettelijke straffen en doelgerichte campagnes. "Zware straffen zijn logisch, maar men mag ook niet te optimistisch zijn over hun ontradend effect. Volgens meerdere studies heeft het verhogen van de pakkans meer effect."

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u