Vlaamse regering neemt belangrijke horde in realisatie Limburgse Noord-Zuidverbinding

 Vlaamse regering neemt belangrijke horde in realisatie Limburgse Noord-Zuidverbinding

De Vlaamse regering heeft vrijdag een cruciale horde genomen in de realisatie van de Limburgse Noord-Zuidverbinding. Bijna een jaar nadat de (vorige) Vlaamse regering koos voor het omleidingstracé, heeft de regering-Bourgeois nu het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) principieel goedgekeurd.

Dat heeft minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) vrijdagavond bekendgemaakt. Het GRUP, zeg maar de ruimtelijke inkleuring van de plannen, gaat nu naar de Raad van State. Na dat advies volgt de definitieve goedkeuring door de Vlaamse regering. Het dossier van de Limburgse Noord-Zuidverbinding sleept al jaren aan. In 2008 besliste de toenmalige Vlaamse regering al om de belangrijke verbindingsas tussen Eindhoven en Hasselt aan te pakken met een omleidingsweg die de dorpksernen van Houthalen-Helchteren ontzag. Maar in 2013 vernietigde de Raad van State het GRUP en het plan-MER voor die omleidingsweg. Het tracé zou belangrijke schade veroorzaken aan natuurgebieden die beschermd zijn door Europa.

De vorige Vlaamse regering werkte een nieuw ontwerp-GRUP uit en koos daarbij voor het omleidingsscenario in plaats van het doortochtscenario (een tracé met tunnels onder het centrum van Houthalen-Helchteren). Op 4 april 2014 werd het GRUP met het omleidingstracé voorlopig vastgesteld. Nadien volgde een openbaar onderzoek waarin 27 opmerkingen, bezwaren en adviezen werden geformuleerd. Volgens minister Schauvliege is de regering tegemoetgekomen aan die opmerkingen. "Zij hebben er wel toe geleid dat een aantal stedenbouwkundige voorschriften scherper werden geformuleerd", aldus de CD&V-minister.

Na een lange dag van vergaderen en druk overleg heeft de Vlaamse regering vrijdag de knoop doorgehakt. Het dossier ligt gevoelig omdat rekening moet worden gehouden met zowel de economische factoren als de leefkwaliteit van de omwonenden en ook met de natuur en het leefmilieu. Zo bevat het besluit een reeks milderende milieumaatregelen. Het GRUP gaat nu naar de Raad van State. Over ongeveer een maand wordt de definitieve goedkeuring van de regering verwacht. "Dan kan het Agentschap Wegen en Verkeer het gekozen tracé in detail uitwerken om zo tot een concreet uitvoeringplan te komen. Op basis daarvan zal een aannemer worden gezocht, die een bouwvergunning moet aanvragen. Ook in deze fase volgt nog een inspraakmoment", luidt het.

Minister Schauvliege: "De Vlaamse regering zal naar aanleiding van de aanleg van een omleidingsweg rond Houthalen-Helchteren voldoende aandacht besteden aan de behoeften en wensen van zowel landbouw als natuur in een ruimere landinrichting. Ik ben tevreden dat de Vlaamse regering een belangrijke stap heeft gezet in een betere ontsluiting van Limburg.

BRUSSEL 06/02 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u