VIM onderzoekt intelligente mobiliteitsbegeleiding op basis van verkeersbordendatabank

 VIM onderzoekt intelligente mobiliteitsbegeleiding op basis van verkeersbordendatabank

Het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) onderzoekt de mogelijkheid om alle beschikbare informatie van verkeersborden op een intelligente manier beschikbaar te maken in de (vracht)wagen.

Het VIM stampte samen met enkele partners, de UGent, de Vlaamse overheid (MOW), de GIM en Volvo Car,  het project Vebimobe uit de grond, wat staat voor "Intelligente mobiliteitsbegeleiding op basis van verkeersbordendatabank". Daarin wil men nagaan wat de verkeersbordendatabank die de Vlaamse regering in 2008 realiseerde, aan opportuniteiten biedt voor ITS (intelligente transportsystemen) en hoe deze databank op een dynamische manier geactualiseerd kan worden.

Een mogelijkheid zou zijn om de informatie die momenteel enkel beschikbaar is via verkeersborden, te integreren in het navigatiesysteem van de wagen. "Dan kan de bestuurder tijdig inspelen op werfsignalisaties, anticiperen op tijdelijke omleidingen, enzovoort", zo luidt het. "Ook kan er rekening gehouden worden met de actuele categorisatie van onze wegen, zodat er duurzame routes worden berekend die sluipverkeer vermijden, de veiligheid verhogen en de leefbaarheid verbeteren. Dit betekent uiteraard dat deze databank een correct beeld moet geven van de actuele situatie".

"De dynamische aanvulling van de verkeersbordeninformatie met structurele filedata, ongevallen, spookrijders, wegomleidingen, verkeerslichten en andere kunnen de doorstroming van het verkeer optimaliseren en dus reistijden verkorten", zegt Koen Valgaeren, algemeen directeur van het VIM. "Dit kan tal van sectoren ten goede komen, denk maar aan het optimaliseren van goederenstromen en distributiekanalen, maar ook verzekeringsmaatschappijen kunnen baat hebben bij deze intelligente begeleiding."     

De totale projectkost van Vebimobe bedraagt 435.860 euro, waarvan 80 procent gedragen door het IWT (Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie) en 20 procent door de deelnemende bedrijven.

Het project loopt tot midden 2017. 

BRUSSEL 22/01 (BELGA) 


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u