Pendelaars naar Brussel steeds langer onderweg

 Pendelaars naar Brussel steeds langer onderweg

Pendelen naar Brussel duurt steeds langer. In vergelijking met 2012 zijn negen op de tien werknemers in de hoofdstad gemiddeld een kwart langer onderweg. Vrijwel geen enkel bedrijf merkt een verbetering tegenover enkele jaren terug. Dat blijkt uit een mobiliteitsenquête van werkgeversfederatie Agoria.

"Deze situatie heeft grote gevolgen voor de economische aantrekkelijkheid van Brussel: twee op de drie bedrijven hebben moeite om personeel te vinden of te behouden en zes op de tien zijn van mening dat dit hen ertoe kan aanzetten om de hoofdstad te verlaten", aldus Agoria.

 De werkgeversfederatie roept de overheid op om "eindelijk" maatregelen te nemen, met name inzetten op een versterking van het openbaar vervoer, intelligent verkeersmanagement, intergewestelijke samenwerking en bereikbaarheid van de industriezones.

Agoria vertegenwoordigt de technologiebedrijven, goed voor ruim 31.000 banen. Die bedrijven zijn meestal in de rand van Brussel gevestigd. "Eén op de twee is niet goed bereikbaar met het openbaar vervoer. De meerderheid ziet hier geen verbetering in vergelijking met 2008, toen de eerste mobiliteitsenquête werd uitgevoerd", aldus de federatie. "En ook met de auto is de bereikbaarheid verslechterd, volgens acht op de tien ondervraagden".

De ondernemingen zoeken dan ook naar individuele oplossingen, zoals telewerk. Maar ze verwachten dat de overheid gaat voor een "ambitieus totaalplan, waarbij intelligent verkeersmanagement wordt gekoppeld aan een beter openbaar vervoer". Hiervoor is samenwerking nodig tussen de gewesten -de Brusselse ring ligt immers grotendeels in Vlaanderen- én met de federale overheid, die verantwoordelijk is voor het gewestelijk expressnet (GEN).

Bij intelligent verkeersmanagement denkt men onder meer aan slimme verkeerslichten, coördinatie van verkeersinformatie of een intelligente kilometerheffing. Op het vlak van openbaar vervoer zouden de gewestelijke netten (MIVB, De Lijn, TEC) op elkaar moeten aansluiten en zou het GEN moeten starten op lijnen die al zijn afgewerkt. Ook een oplossing voor de noord-zuid-verbinding bij het spoor, een uitbreiding van de metro én tram- of busverbindingen naar de industriezones staan op het verlanglijstje van de technologiefederatie.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u