Pascal Smet is getalm met GEN beu
Donderdag 08 Januari 2015
Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet vindt het ongehoord dat zijn federale collega Jacqueline Galant (MR) "niet genoeg geld voorziet voor de afwerking van het Gewestelijk Expresnet (GEN) in Brussel en de deadline opschuift naar 2025". "Het getalm heeft nu lang genoeg geduurd", zegt Smet, die Galant uitnodigt voor overleg.
In De Tijd en L'Echo stond woensdag te lezen dat voor de afwerking van de GEN-werken nog 1 miljard euro nodig is, 500 miljoen meer dan voorzien. De cijfers komen uit het antwoord van federaal minister van Mobiliteit Galant op een schriftelijke vraag van kamerlid Olivier Maingain (FDF). Tegelijk zouden de werken, die in 2016 moesten afgerond zijn, nog minstens tot 2025 duren.
"Brussel heeft nood aan investeringen in mobiliteit", zegt Smet. "Elke dag pendelen er 350.000 Vlamingen en Walen naar Brussel om te werken. Twee derde van hen komt met de auto. Dat zijn 225.000 mensen. Als we de verkeersknoop in Brussel willen ontwarren, moeten alle overheden samen investeren in het openbaar vervoer."
De Brusselse minister legt de link met de fiscale behandeling van bedrijfswagens: "Jaarlijks geeft de federale regering 4,1 miljard euro uit om bedrijfswagens te subsidiëren. Zo draagt ze wezenlijk bij tot het fileprobleem. Om het GEN te realiseren en pendelaars een écht alternatief te geven, heeft Galant naar eigen zeggen een half miljard euro te kort. "Mij lijkt de rekening dan snel gemaakt", aldus Smet.
Het kabinet van minister Galant zegt morgen een brief te zullen versturen naar de NMBS en Infrabel voor opheldering over het gat in de financiering van het GEN. "Zoals ook blijkt uit het regeerakkoord is het GEN een belangrijk project voor deze regering", zegt woordvoerder Jasper Pillen. "De minister houdt vast aan de timing voor 2025, maar een groot deel van de werkzaamheden is nu al gerealiseerd."
BRUSSEL 07/01 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer