Nederlandse onderzoekers halen resultaten mobiliteitsstudie Uplace onderuit

 Nederlandse onderzoekers halen resultaten mobiliteitsstudie Uplace onderuit

In een studie in opdracht van de Machelse burgemeester Jean-Pierre De Groef (sp.a) halen onderzoekers van het Nederlandse studiebureau Significance de resultaten onderuit van een onderzoek door het Leuvense Steunpunt Ruimte over de wijze waarop bezoekers van het geplande Uplace-shoppingcentrum zich zouden verplaatsen. Uit dit onderzoek bleek in december dat maximaal 6,5 procent van de Uplace-bezoekers met het openbaar vervoer zouden komen.  

"Wij concluderen dat, vanwege beperkingen van de gebruikte data, de onvolledigheid van het model en de keuze van de gebruikte technieken, wij geen vertrouwen kunnen hebben in de voorspelde vervoerwijzeaandelen in deze studie", aldus de onderzoekers van Significance.

Ze verwijten de Leuvense auteurs dat deze zich baseren op waarnemingen voor 17 winkelcentra zonder dat individuen bevraagd werden, dat ze enkel rekening hielden met bestemmingskenmerken en niet met aspecten zoals de herkomst van de bezoekers, de bereikbaarheid, de reiskosten en -tijden per vervoerwijze, kenmerken van het winkelcentrum. Men vraagt zich ook af waarom er geen rekening gehouden werd met de bereikbaarheid van Uplace met de trein terwijl er vlakbij een treinstation gepland is.

In een reactie laat De Groef weten dat de studie door al deze gebreken weinig voorspellende waarde heeft en ook weinig betrouwbaar is. "We mogen niet vergeten dat het Vlaams Verkeerscentrum reeds grondig de impact van de verkeersstromen heeft berekend. Wat de professor bevestigt is dat de modellen die door het Vlaams Verkeerscentrum werden gebruikt veel meer variabelen bevatten en betrouwbaardere resultaten opleverden. Deze vroegere studies waaruit een verdeling 75 procent autogebruik en 25 procent openbaar vervoer bleek, zijn derhalve veel zorgvuldiger uitgevoerd", aldus De Groef, die zich eveneens vragen stelt waarom de Leuvense onderzoekers bewust het geplande GEN-station op een steenworp van Uplace niet in de studie hebben opgenomen.  

MACHELEN 30/01 (BELGA) 


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u