Minder medische en psychologische onderzoeken opgelegd door politierechtbanken

 Minder medische en psychologische onderzoeken opgelegd door politierechtbanken

In 2014 legden de politierechters in ons land - in het kader van een veroordeling tot het verval van het recht tot sturen - bijkomend 16.091 keer een medisch onderzoek en 16.581 keer een psychologisch onderzoek op als voorwaarde om terug achter het stuur te mogen kruipen. Dat blijkt uit het antwoord van huidig Justitieminister Koen Geens (CD&V) op vraag van Sabien Lahaye-Battheu (Open VLD).

Het gaat hier echter niet om strafmaatregelen. Vooraleer het rijbewijs teruggegeven wordt, wil de politierechter zeker zijn dat de lichamelijke en geestelijke toestand van de bestuurder overeenkomt met de medische minimumnormen. Bij personen die veroordeeld werden omwille van rijden onder invloed van alcohol, drugs of andere psychotrope stoffen, zoals medicijnen, wordt ook gepeild naar hun kennis over het gebruik van deze middelen bij het besturen van een voertuig.

Het aantal door politierechters opgelegde medische onderzoeken steeg in de periode 2010-2013 van 16.450 tot 17.630 om in 2014 af te nemen tot 16.092. Ook het aantal psychologische onderzoeken gingen in de jaren 2010-2013 in stijgende lijn van 16.856 tot 18.244 om eveneens vorig jaar te dalen tot 16.581. Koploper was de politierechtbank in Dendermonde met in 2014 1.607 medische en 1.617 psychologische onderzoeken, gevolgd door Antwerpen (1.342 en 1.416), Brugge (1.297 en 1.359) en Brussel (1.285 en 1.374).

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u