Kwart Belgische bestuurders soms achter stuur met teveel alcohol in het bloed
Maandag 16 Februari 2015
Ongeveer 25 procent van de Belgische autobestuurders kruipt wel eens achter het stuur met een glaasje teveel op. En daarmee liggen wij Belgen ver boven het Europees gemiddelde van 12 procent. Dat is gebleken uit de Europese barometer van verantwoord rijgedrag, een onderzoek uitgevoerd door de Franse stichting Vinci Autoroutes in 10 Europese landen. Enkel Griekenland doet het slechter met 29 procent.
Er werden voor dit onderzoek per deelnemend land telkens een duizendtal mensen online ondervraagd. Naast België en Griekenland deden ook Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Spanje, Zweden, Polen en Nederland mee. Als de Belgische resultaten vergeleken worden met die van de andere Europese landen, dan scoort ons land doorgaans rond het gemiddelde. Het valt wel op dat 48 procent van de Belgen zichzelf "hoffelijk" noemt, tegenover een Europees gemiddelde van slechts 26 procent. Nochtans vertoont het rijgedrag van de Belgische automobilisten volgens het onderzoek enkele opmerkelijke negatieve uitschieters. Zo verklaart 37 procent van de Belgen wel eens al rijdend e-mails of sms'jes te lezen of versturen. België scoort daarmee slechter dan de andere landen, ruim boven het Europees gemiddelde (26 procent). Ook nemen Belgische bestuurders minder vaak gas terug wanneer ze wegwerkzaamheden naderen, namelijk 68 procent en dit in vergelijking met een Europees gemiddelde van 55 procent.
Maar Belgische bestuurders geven op één vlak dan weer wel het goede voorbeeld. Ongeveer 83 procent van de Belgen last tijdens een lange rit een rustpauze in. Gemiddeld neemt slechts 57 procent van de Europese bestuurders de tijd voor een deugddoende siësta.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer